Problematisk levering for Vive og Rift

Den virtuelle tidsalderen er her, men kun for enkelte mennesker.

I en verden der teknologi og kommunikasjon utvikles raskere enn noengang, skulle man trodd at det å produsere et produkt, fått det ut på salg og levert det til kunden ville være noe av det enkleste og mest problemfrie arbeidet, men som det nå viser seg så går det ikke så knirkefritt for de store VR selskapene.

Oculus Rift – Lanseringen som ikke var noen lansering.

oculus_rift_consumer-6-1000x563-mkagmr5980ktww15q7gfp124looc7zfktzrgt7e8zi

Oculus Rift skulle egentlig bli lansert den 28. mars. Vi sier «skulle egentlig» siden ordet «lansering» når det kommer til nye produkter betyr som regel at ordrene er blitt utfyllt og lageret har blitt riktig distribuert. Dette er noe Rift enda ikke har fått til. Vi her i VRgamer venter fortsatt på våres Rift som egentlig skulle blitt sendt den 28. mars.

Før vi forklarer nøyaktig hva som skjer med Riften så burde man vite at veldig mange har allerede fått produktet uten problemer eller forsinkelser, men når det kommer til det stor bildet så er ikke veldig mange godt nok.

Riftens lansering var basert på to grupper mennesker: De som var med fra kickstarter, og de som forhåndsbestillte produktet. Hvis du prøver å bestille varen nå så vil det ta flere måneder før du vil motta ditt headsett, det er ikke uvanlig at populære produkter selger ut fort, men kan et produkt virkelig bli sagt at det er lansert når man må vente et helt kvartal før man kan få varen? Det virker som vi fortsatt holder på med forhåndssalg.

Forhåndsbestillingen til Rift går på et slags køsystem, de som bestillte fra 0-10 minutter etter forhåndssalget startet ble lovet at headsettet skulle komme i mars. Mars kom og gikk og mange av disse kundene mottar først nå mail om at headsettet er underveis, mens andre har ikke hørt noenting.

Frustrerte kunder har allerede satt sine spor på Twitter, Facebook, Reddit og offentlig reklamering der de slipper ut sitt sinne på behandlingen. Oculus har holdt seg relativt stille i denne perioden, noe som i gjorde kundene enda mer frustrerte, men til slutt så fikk vi svar:

We know you’re anxious to receive your Oculus Rift, and apologize for not updating your order status sooner. We’ve been working through an unexpected component shortage, and unfortunately, that issue has impacted the original shipping estimates for some early customers.

We’re working hard to get up-to-date ship windows, and you should expect to see your order status updated on oculus.com by Tuesday, April 12. Although many Rifts will be arriving on schedule and in line with original estimates, we’ll be covering shipping and handling costs for all orders placed through today.

Siteringen over ble sendt ut på email til flere kunder (inkludert oss) og forklarte at forsinkelsen er på grunn av manglende komponenter, og at Oculus vil dekke fraktkostnadene til alle ordre plassert frem til dagen man fikk varsling.

Det har ikke blitt gitt noe mer informasjon om de som har andre leveringsdatoer vil også få denne datoen dyttet lengre bak, isåfall kan de også forvente seg en forsinkelse på opptil en måned. Oculus har ikke kommentert denne saken.

Samsung Gear VR – Pakken som byr på problemer

samsung-gear-vr-galaxy-commercial-video-hands-810x454

Riften’s søsterprodukt «Gear VR» er utviklet i samarbeid mellom Samsung og Oculus. Samsung har de siste månedene gitt headsettet ut gratis til kunder som velger å kjøpe en ny s6, s6 edge, s7 eller s7 edge. Det har ikke kommet noen offisielle tall fra Samsung om hvor mange som valgte å benytte seg av tilbudet, men det ser ut til å ha blitt tatt godt imot av publikum. Dessverre så ser det ut som dette kan få en brå stopp.

Ifølge en rapport av IR.net så vil mange kunder som har forhåndsbestillt Gear VR pakken ikke motta dette på flere måneder, og måten Samsung behandler dette problemet på gir bare mer frustrasjon blandt kundene.

Samsung skal ha tilbudt utsatte kunder $100 dollar gavekort til deres nettbutikk. Problemet er at disse gavekortene (som man skulle tro var en enkel kode levert til emailen din, kjappt og enkelt) vil bli levert ut over de neste 3-4 månedene. En bruker på reddit har skrevet at han burde kontakte Samsung kundeservice hvis ikke han mottok koden sin innen 5. mai. Verken Samsung eller Oculus har kommentert saken.

HTC Vive – Shut up and take my money… vær så snill

vive

Lanseringen av HTC Vive foregikk åtte dager etter Oculus Rift, og det var her konkurransen startet. Ville HTC skinne over den problemfylte leveringen til Oculus eller ville det bli et dødt løp med problemer på begge sidene?

Med det første så virket det som HTC skulle greie seg gjennom lanseringen uten problemer. De første dagene gikk knirkefritt for HTC, men det tok ikke lang tid før det ble rapportert om forsinkelser fra flere steder nok en gang.

Forbannede kunder, mesteparten fra Europa, klaget til HTC om at de ikke hadde blitt trukket på kredittkortet og enda verre at ordren deres var blitt kansellert. Flere og flere klager tikket inn på sosiale medier helt til HTC måtte gi en offisiell forklaring. Under kan du se en melding mottatt av en av forhåndsbestillerne:

While fulfilling this week’s orders for HTC Vive, a limited number of individuals were affected by auto cancellations due to processing issues with financial institutions. We’re actively working to resolve this, and have already reinstated orders for some customers. We want to assure our customers that we’ll work with them to process their payment so they can receive their Vive when they were expecting it.  If you pre-ordered a Vive, we encourage you to contact your financial institution to notify them of upcoming charges.

We apologize for the inconvenience. If you have any questions regarding the status of your order please contact us at (US) +1 888-216-4736 FREE or online at http://www.htcvive.com/support.

Thank you,

The Vive Team

Uheldig eller dårlig service?

I Oculus sitt tilfelle så er ikke forsinkelsen så utenkelig siden dette er et helt nytt selskap. Men om dette var en dårlig hasteavgjørelse eller et problem med en av produkt utviklerne til Oculus vil vi nok aldri få vite.

Men Samsung og HTC er teknologiselskaper som har vært på markedet lenge, forsinkelser fra slike selskaper burde ikke oppstå på et såpass populært produkt, dette kan minne mer om en desperat handling for å kunne holde følge med Oculus Rift sin lansering.

Den neste store headsettet ut vil være Playstation VR i oktober. Sony som et selskap har gjort stor suksess på sin Playstation spillkonsoller i flere tiår. Hvis noen kan bryte forbannelsen på den ødelagte VR lanseringen vil det være dem. En industri analytiker fra Polygon: Ben Kuchera – har twitret Sony’s store planer for å vinne VR racet med en litt humoristisk sans.

tweet

 

 

 

 

 

 

Er det virkelig så vanskelig å lage et forventet resultat og å holde kunden informert eller er dette en måte å selge unna mest mulig ved å lansere produktet sitt først? Vi har nok ikke sett slutten av den dårlige starten for Virtual Reality utstyr enda. Men vi håper at selskapene lærer av sine feil, og at neste generasjon vr utstyr vil komme på salg litt mer problemfritt enn denne gangen.

 

Legg igjen en kommentar
(Visited 101 times, 1 visits today)