Microsoft Flashback kan gi mer kraft til mobil VR

«Flashback: Immersive Virtual Reality on Mobile Devices via Rendering Memorization»

En lang og noe ukjent forklaring på Microsoft sin nye programvare, som vil gi mobil vr som Gear VR og Google cardboard ekstra kraft til å konkurrere mot Oculus Rift og HTC Vive.

Mobil VR har en stor fordel over kablet VR når det kommer til bevegelses-frihet, men når kablet VR har så mange andre fordeler så ser det ikke så lyst ut likevel, dette ønsker Microsoft å forandre på. Tre partnere fra Microsoft Research og Rice university har nettopp publisert en 13 sider lang studie som forklarer hvordan de ønsker å øke kraften på VR headsett som bruker smart telefoner.

Til de som er litt tekniske av seg og med god engelsk-kunnskap så har vi ett lite utdrag fra deres «enkle» forklaring her:

FLASHBACK is an unorthodox design point for HMD VR that eschews all real-time scene rendering. Instead, FLASHBACK aggressively precomputes and caches all possible images that a VR user might encounter. FLASHBACK memorizes costly rendering effort in an offline step to build a cache full of panoramic images. During runtime, FLASHBACK constructs and maintains a hierarchical storage cache index to quickly lookup images that the user should be seeing. On a cache miss, FLASHBACK uses fast approximations of the correct image while concurrently fetching more closely-matching entries from its cache for future requests. Moreover, FLASHBACK not only works for static scenes, but also for dynamic scenes with moving and animated objects.

Dette vil kokes ned i at «Flashback» vil generere alle mulige hendelser som kan skje i spillet på forhånd, dette vil minke stresset på telefonen og heller lagre hendelsene i minnet og hente frem det du velger. Med andre ord: Hvis du har mulighet til å velge dør 1, 2 eller 3, så vil programmet generere alle mulige utfall før du velger, og hvis du velger dør 2 så viser den deg det mens de andre utfallene blir slettet fra minnet.

På papiret så viser de til en ekstrem forbedring av dagens spill og opplevelser: Opptil 8x forbedring i bildefrekvens, 97x reduksjon i energikrav per bilde, og 15x reduksjon i forsinkelser.

Utviklerne av Flashback påstår å ha sett mobil VR med bedre bildefrekvens enn på kablet VR.

Legg igjen en kommentar
(Visited 71 times, 1 visits today)