Oculus: Ja, Rift kan spilles som «Room Scale»

Oculus sin administrerende direktør Brendan Iribe kom på scenen under Oculus Connect 3 for å diskutere fremtiden for hans selskap. Her fikk vi vite den offisielle prisen og når Touch vil komme for forbrukere, pluss masse mer. 

HTC Vive bruker et system som heter «Room-scale» VR, dette gir muligheten for brukere til å bevege seg fritt innenfor et begrenset område. Så fort «Room scale» begrepet kom fram, så kom også spørsmålet «Kan Oculus Rift gjøre dette?»

Ifølge Brendan Iribe er svaret «Ja!».

Iribe forklarte at det vil være et rom-skala alternativ for Oculus Rift når Touch blir lansert. Det nye oppsettet vil kreve 3 sensorer, problemet her er at Oculus Rift kommer med en sensor og Touch kommer med en sensor, du da vil du mangle den siste sensoren. Men Oculus kunne også avsløre at de vil starte å selge sensorer samtidig som Touch sin lansering.

screenshot-2016-10-06-at-9-41-12-pm-1000x625

Med muligheten for å kjøpe separerte sensorer fra Oculus, kan du lage VR rommet så stort du vil. Sensoren vil koste 79 dollar (Vi har ingen pris for Norge enda), og vil være tilgjengelig fra 6 desember.

Ekstra sensorer vil være nødvendig for at systemet skal kunne følge alle bevegelser konstant, slik at du ikke får noe som kalles «occlusion», dette betyr at noe blokkerer headsettet/kontrollerne, slik at sensorene ikke kan se hvor du er plassert i rommet, dette kan bli blokkert av din egen kropp eller andre hindringer. Flere kameraer plassert strategisk i rommet vil være som et ekstra sett med øyer for å følge med hvordan headsettet eller kontrollene beveger seg.

Vi vet enda ikke med sikkerhet hvor mye to kameraer kan dekke og hvor bra de vil «tracke». Men dette vil vi nok fort finne ut av etter lanseringen av Touch.

Nå som Oculus selv har offisielt annonsert at headsettet kan brukes i «room scale» så vil kanskje fanboys legge fra seg høygaflene og omfavne fremtiden sammen, eller?

Legg igjen en kommentar