Hvordan lage din første Gear VR app

Det mest spennende med å være en spill eller app utvikler er å kunne oppleve ditt eget spill eller program for første gang. Men å utvikle et mobil-spill eller et program til VR høres kanskje litt vanskelig og urealistisk ut når du hører om ting som koding, C#, Unity og Unreal Engine. Ikke tenk så mye på dette, å lage programmer og spill til VR headsett er faktisk enklere enn du tror, det aller vanskeligste er å ha fantasien til å skape noe nytt og fengende. I denne artikkelen ønsker vi å vise deg hvordan du kan begynne å utvikle ditt eget spill eller program til virtual reality med hjelp av Unity helt gratis!

Oculus er opptatt med å få flere utviklere til å engasjere seg i VR utvikling (det er tross alt utviklere som hjelper dem å selge produktet sitt). Dette er gode nyheter for de av oss som ønsker å kunne leve av å utvikle VR spill. For utviklere betyr det at Oculus har mye informasjon om hvordan man utvikler VR spill på sine hjemmesider, i tillegg jobber de tett sammen med to av de største programmene brukt til slik utvikling: Unity3D og Unreal Engine. For å nevne noen av sidene du kan lese mer om dette på så har du for eksempel developer for oculus og VR for unity3D, det finnes mange flere sider om dette, men vi ville bare gi deg et par til å begynne med.

Når det kommer til å sette sammen et spill, så handler dette mye om å klippe og lime, de fleste effekter, modeller, koder og teksturer kan du finne ferdig laget på nettet, din jobb er å kombinere dette til et spill. Men skal du lage et skikkelig imponerende spill så kan det være en god idè og lese litt om scripting og modellering også.

Det første du må gjøre når du skal lage spill til Gear VR er å installere Unity 5 eller nyere. Denne versjonen kommer ferdig med alt du trenger for å begynne på ditt VR spill.

Lage et brett/landskap

Den kjappeste måten å komme seg inn i VR utvikling på er å lage et landskap med terreng i Unity og så teste det med ditt headsett, etter å ha gjort dette begynner du allerede å få følelsen at dette ikke var så ille likevel.

Først så må du lage ditt eget 3D prosjekt, dette kan du kalle test eller øvelse, siden du mest sannsynlig vil forandre ganske mye på fremgangsmåten din etterhvert som du blir kjent med Unity.

1

Etter det så er det på tide å lage landskapet ditt, dette gjør du ved å klikke på GameObject > 3DObject > Terrain. Du vil nå oppdage en firkantet flate dukke opp i vinduet ditt, detter vil bli overflaten på terrenget ditt. Du kan også gjøre dette ved å plassere ut «cubes», dette er bokser du kan manipulere til å lage vegger, gulv, tak og lignende, disse boksene vil stå plassert akkurat der du setter dem fra deg (svevende i luften om du vil) med mindre du legger til et komponent kalt «rigidbody» (Components > Physics > Rigidbody) dette vil gjøre at gravitasjonen har en effekt på boksen og den vil falle ned. Husk også å legge til en «box collider» slik at du ikke passerer rett gjennom når du går mot den, (du finner den på samme sted som «rigidbody».)

2

Det som er så greit med Unity er at alt er så enkelt for deg. For å gjøre terrenget ditt om til et brett i et spill for eksempel, så trenger du kun å legge til et ferdig script kalt «FPSController». For å få tilgang til dette så må du importere det fra Assets > Import Package > Characters (husk å importere alt).

Så fort alt er importert så vil du finne scriptet i Assets > Characters > FirstPersonCharcter > Prefabs > FPSController. Dra denne filen med musa over til scenen din og vipps så har du et første persons kamera i spillet (Husk at dette scriptet (prefaben) har sitt eget kamera, så slett det du har fra før) Trykk på «Play» og du skal kunne bevege deg rundt med WASD tastene og musa, du kan hoppe rundt og oppleve hvordan ting vil se ut når du spiller spillet.

3

Med denne informasjonen kan du lett lage et labyrint spill eller lignende, her er det bare å utforske litt på egenhånd. Du kan også se hvordan man lager et «first person shooter» spill ved å følge instruksjons-videoene under.

Teste spillet på din Gear VR

For å kunne teste spillet på din Gear VR er det et par innstillinger du må justere først. Først må du «bygge» spillet riktig, dette gjør du ved å gå til File > Build settings. Her må du velge «Android» som platform, og sette «Texture compression» på ETC2 (GES3.0). Du må også dra den første scenen din over til «Scenes in Build» Scenen din kan du finne i assets mappen etter du har lagret spillet.

Nå har du laget en app til Android, men ikke til Gear VR enda. For å gjøre dette må du klikke på knappen «Player Settings»  her må du fylle ut «Company Name» og «Product Name» og lagre pakken med com.CompanyName.AppName Husk å sette minimum API level til 19 eller høyere og lage en «keystore»

4

Huk også av «Virtual Reality Supported», dette vil la deg bruke headsettets sensorer til å se deg rundt, touchpaden på headsettet vil oppføre seg akkurat som musen din, så trykk på touchpaden for å skyte hvis du har et våpen.

Lage en OSIG fil

Dette er en sikkerhetsfunksjon fra Oculus for å kontrollere hva som blir laget til headsettene. For å kunne kjøre appen din på Gear VR må du først logge inn ved å bruke telefonens ID. For å gjøre dette må du finne «Device ID» på mobilen din ved å koble telefonen til dataen og taste «adb devices» i et command window ( trykk på start, søk etter «cmd» helt nederst i start menyen). Du vil nå finne ID’en til alle eksterne tilkoblinger blant annet telefonen din, gå til: https://developer.oculus.com/osig/ og tast inn ID’en din og last ned filen, du må også registre deg som en Oculus developer hvis du ikke har gjort det allerede.

Nå tar du OSIG filen din og flytter den til YourApp/Assets/Plugins/Android/assets/. Hvis du ikke har en «Plugin» mappe enda så må du lage disse ekstra mappene. Husk også at du må tillate installasjoner fra eksterne kilder på telefonen din for å kunne teste appen. Installer APK’en på telefonen din og vipps så har du havnet i din helt egne verden.

 

Legg igjen en kommentar