Hvordan tjene penger som en VR utvikler

Nå som virtual reality begynner å få et fotfeste i industrien, er det mange spill utviklere som lurer på hvordan de kan tjene penger på dette.

For de av oss som ikke har sponsorer som helt uten videre dukker opp på døren, eller blir støttet av store spillselskap, er det å betale regningene en stor utfordring. Så hvordan kan en utvikler tjene penger på det de jobber med?

google-daydream-vr-view

Den enkleste måten er å ta betaling per kjøp. De fleste platformene tilbyr utviklere forskjellige måter å kreve inn penger når noen laster ned appen eller spillet deres. Det er den enkle måten å tjene på, men det finnes negative sider med dette. For det første kan det være vanskelig å overbevise kjøperen om at appen din er verdt 10, 20 eller 30 kroner hvis du ikke er kjent på markedet, du må kanskje bruke mer penger på å lage demoer, trailere eller tutorial enn det du greier å tjene inn igjen hvis appen ikke blir godt tatt imot.

I tillegg så er det store spill industrier, og andre flinke utviklere der ute som noen ganger kan lage et bedre app en du får til på halvparten av tiden du bruker, å konkurrere med slike kan få deg til å se mørkt på fremtiden som utvikler. Så hvordan skal du da kunne tjene penger på prosjektet?

Her er 3 måter du kan tjene penger på dine apper ved å holde dem gratis. Gratis apper kan være risikabelt for en utvikler, men fordelene er som regel større en risikoen.

lite-to-full-1024x576

Oppgradere fra gratis versjon til full versjon

 

Hvis du lar brukeren kunne oppgradere fra gratis versjon til full versjon vil du måtte lage to forskjellige modeller av appen din, den første (gratis versjonen) vil vise publikum hvorfor appen din er kul eller hendig, og hvorfor de burde bruke penger på den. Mange utviklere bruker denne metoden for å tjene penger, de som ikke kommer til å oppgradere til full versjon ville mest sannsynlig aldri kjøpt appen din uansett.

Fordelene med en gratis versjon er at du nesten garantert kommer til å nå ut til et bredere publikum. Mange brukere liker å teste ut appen eller spillet før de velger å investere penger i det.

Det man må være mer obs på ved å bruke denne metoden er å finne ut hvor mye man skal begrense av appen i gratis versjonen, du må ha nok innhold til å holde brukeren interresert, men ikke så mye at de føler å betale for mer er unødvendig.

vr-ads-1024x768

Gratis spill med annonser

Neste punktet handler om annonser, ved hjelp av annonser kan du fortsatt holde spillet ditt gratis, men du tjener penger på det via en tredjeparts annonsør. Å ha annonser er noe vi ser ofte om dagen, alt fra aviser, apper, spill og ja, til og med her på VRgamer.no kan du se annonser (vi prøver å holde det litt diskret). Annonser er viktig for noen utviklere for å kunne brødfø seg selv, opprettholde server, eller for å kunne fortsette å utvikle flere spill og apper eller forbedre det man allerede har utviklet.

I VR så kan dette være litt mer komplisert, det finnes ikke mange annonsører som utvikler annonser i vr enda, og en banner svevende foran skjermen inne i headsettet er ikke akkurat det mest lukrative, dette ødelegger så mye av effekten som virtual reality gir oss, da vil det være bedre å gå for noen av de andre alternativene.

Men det finnes måter å gjøre dette på selv, hvis du kan ordne med en tredjepart å designe disse annonsene selv kan du enkelt implementere disse på mer usjenerte plasser som ikke ødelegger VR opplevelsen, som for eksempel en tekst under loading skjermen, eller en ekstra knapp i start menyen. En ting som også er viktig å vite, er at fortjenesten på annonsene avhenger av hvor mange ganger den blir vist, så å hjemme den langt inne i en hjelpemeny vil ikke hjelpe deg stort.

468px-pokecoinsshop2

Handle innhold for ekte penger

Den siste metoden er å kunne kjøpe innhold i spillet for ekte penger. Denne modellen fungerer best på mobile enheter, og flere utviklere eksperimenterer allerede med dette. Pokemon Go gir for eksempel spillerne sine mulighet til å kjøpe virtuelle penger som de kan bruke på viktig utstyr som pokeballer, mer plass til utstyr og plass til flere pokemon, dette ville spilleren ellers bruke lang tid på i spillet for å oppnå.

Nå skal det også sies at man ikke må overdrive dette, hvis du velger en spilltype der spillere konkurrerer mot hverandre, kan det være lurt å redusere tilbudet til de velger å bruke penger på ekstra goder. Hvis en spiller ikke velger å bruke ekte penger på spillet kan han føle seg overkjørt av de som faktisk gjør det, da vil spilleren mest sannsynlig gi spillet ditt dårlig karakter og omtale.

 

 

 

Legg igjen en kommentar
(Visited 154 times, 1 visits today)