Epic Games «Robo Recall» har nesten like stort budsjett som det første «Gears Of War» spillet

Det facebook eide selskapet har finansiert VR spill og prosjekter i mange år nå gjennom Oculus Studios. I oktober kunne endelig Facebook grunderen Mark Zuckerberg avsløre at de har brukt 2 milliarder for å finansiere VR spill og prosjekter, og de har planlagt å bruke like mye de kommende årene. Dette er imponerende tall, men vi vet ikke hvor mye de bruker på hvert enkelt prosjekt. Men Tim Sweeney har nå fortalt hvor mye det vil koste å utvikle Robo Recall.

Les også: Epic Games «Robo Recall» kommer til Oculus Touch

Under et intervju med Tim Sweeney forrige uke ble det snakket kort om det kommende VR spillet Robo Recall, som er Oculus finansiert og eksklusivt til Rift.

“In 2006, a world class Triple A game cost 10-20 million to produce now they’ll cost up to 100 million. It’s become so expensive and so risky that only massive publishers can really afford to put these kinds of games out,” forteller Sweeney. “Oculus has been willing to fund third party software that’s exclusive to their hardware. That’s a perfectly acceptable way to jump start an industry…For example, Oculus is funding Robo Recall which has a budget that’s close to the budget of the entire first Gears of War game.” 

Gears Of War var et av de første vellykkede spillene som kom til Microsoft sin spillkonsoll Xbox. Spillet ble først utgitt i 2007, og samme år var det et intervju med Mark Rein som ble publisert i Wired. I dette intervjuet kunne han fortelle at budsjettet til Gears 1 var mellom 76 og 84 millioner kroner. Så dette forteller oss litt hvor mye Oculus faktisk gir til spillselskaper for å lage innhold til Oculus Rift.

Det faktumet at Oculus er der ute å finansierer VR innhold er enormt viktig for å «jumpstarte» virtual reality. Spillutvikling er risikabelt, og uten denne type finansiering fra Oculus Studios ville langt færre vurdert å kjøpe seg et VR headset.

Legg igjen en kommentar
(Visited 110 times, 1 visits today)