Vi tester: The Elder Scrolls V: Skyrim VR

Historien til Dragonborn er en som har blitt fortalt mange ganger. Bokstavlig talt så er det faktisk tredje gangen The Elder Scrolls V har blitt sluppet på en Playstation konsoll på litt over fem år. Men i motsetning til fjorårets PS4 Remaster, så representerer Skyrim VR en stor forandring for et av Bethesda Game Studios sine mest populære spill: Det er helt og fullstendig representert i Virtual Reality. (VR bokstavene bak Skyrim har vel allerede avslørt dette)

Resultatet av dette gir oss litt blandede følelser. Selv om vi allerede har vært gjennom hele den episke reisen et par ganger tidligere, så ga det oss en helt unik følelse da vi besøkte Whiterun med et Playstation VR headsett festet til ansiktet. Hele spillet er fremdeles det samme gamle, men å oppleve verden i en så immersive opplevelse er ganske spektakulært.

Vi skal ikke legge skjul på at den visuelle opplevelsen er ganske laber i forhold til det vi vanligvis er vant til å se når vi løper under vakkert nordlys med den enorme månen stirrende ned på oss. De som har lekt litt med ekstra mods for å forbedre grafikk og utseende på spillet må også stålsette seg for en kraftig reduksjon i opplevelsen, men det er ikke her spillet skinner. Grafikken er ganske redusert på grunn av teknologien til PSVR headsettet, men når du tar opp ditt første sverd, pil og bue eller finner frem din første trylleformel skjønner du hva som gjør denne utgaven av spillet så spesielt.

Move kontrollene var uten tvil vår favoritt! Selv om spillet kan spilles med Dualshock kontrollen ga det oss en spesiell følelse å svinge sverdet eller stramme opp pil og buen på egenhånd. Teknologien til Move kontrollene er ganske utdatert så det oppstår en del problemer med kryssing av kontrollene, problemer i menyen og når man skal plukke opp ting. Move kontrollene var rett og slett ikke laget for slik bruk, men det var en fantastisk gøy opplevelse uansett. (Dette er noe Touch kontrollene til Oculus Rift vil takle mye bedre, og vi gleder oss allerede)

Siden move kontrollene ikke har noen piltaster eller joystick, er det å kunne bevege seg rundt i verden en utfordring. spillet gir deg mulighet til å teleportere rundt, eller bevege deg i retningen du peker med den venstre move kontrollen. Teleportering er ganske tregt og unaturlig, men kan hjelpe hvis du er ny på VR og blir fort VR-syk. Den andre metoden er å holde den venstre move kontrollen i den retningen du vil gå og holde inne trigger knappen. Dette tok litt tilvenning men gikk greit etterhvert, begge metodene krever at du snur personen med O og X tastene på høyre move kontroller.

Se oss gå gjennom Bleak Falls Temple i videoen under

Konklusjon

Skyrim VR er absolutt ett av spillene som vil hjelpe virtual reality å bli mer populært. Hvis du ønsker en ny, god VR opplevelse og ikke klarer å vente til Playstation sine eksklusive rettigheter er over så faller dette spillet inn blant topp 5 spill du kan nyte i PSVR headsettet for øyeblikket. Det ble annonsert på E3 at Skyrim vil være eksklusivt til PSVR foreløpig, men når denne eksklusive rettigheten opphører ble det ikke sagt noe om.

Personlig så plasserer jeg Skyrim VR på en foreløpig 2. plass av alle PSVR spillene jeg har testet, rett under Resident Evil 7 og rett over Robinson: The Journey. Det høye terningkastet kommer av muligheten til å spille med move kontrollene, selv om de ikke er helt optimale for spillet, så er dette noe som gjør VR mer innlevende. Verken RE7 eller Robinson gir muligheten til å spille med move, men disse spillene har derimot bedre visuelle effekter, og er spesielt laget for VR. RE7 får beholde førsteplassen på grunn av sin ekstreme innlevelse og gode bakgrunnshistorie.

 

 

 

 

 

Legg igjen en kommentar
(Visited 366 times, 1 visits today)