Alle fiskebåter og hurtigbåter Sjøfartsdirektoratet – NRK

Sjøfartsdirektoratet har oppdaget alvorlige sikkerhetsbrudd hos rederiet Boreal og har trukket rederiets samlede sikkerhetsstyringssertifikat, og berører mennesker langs hele kysten fra Rogelland i sør til Finmark i nord.

– Vi hadde ikke tatt denne handlingen hvis den ikke hadde vært så alvorlig. Vi håper at prosjektene selskapet har kommet med viser hvordan de kan ta dette på alvor. Doc, kommunikasjonsdirektør ved Sjøfartsdirektoratet, sa til Arhs NRK her at prosjektet skulle være pålitelig og godt.

Imidlertid har Sjøfartsdirektoratet blitt åpnet for å frita skip for å fylle drivstoff i tilfelle fare for liv og helse eller i nødstilfeller.

Det er flere punkter som Sjøfartsdirektoratet har funnet å være veldig seriøse og har tatt så drastiske grep.

– Det har vært mange alvorlige hendelser og ulykker i selskapet der vi ikke er bedt om å utføre inspeksjoner for å sikre at sikkerheten blir ivaretatt. Arhas sier at de ikke engang foretok risikovurderinger de gjør etter slike hendelser.

Fare for passasjerer

Mange hendelser er så alvorlige at de har potensial til å skade passasjerer og utstyr.

Blant annet falt et kapittel ned med en bueport på en av selskapets båter.

– Du kan forestille deg hva som hadde skjedd hvis det hadde vært mennesker eller biler, sier Arhas.

Separat er dette alvorlige funn, som hele betyr at direktoratet, i henhold til gjeldende regelverk, må trekke tilbake det såkalte DOC (Security Management Certificate).

Ikke desto mindre understreker Arhas at mens det er funnet alvorlige avvik i det samlede sikkerhetsstyringsdokumentet, betyr ikke dette at det er feil på alle skip i begravelsen.

Kan garantere liv og helse

– Men når foreldredokumentet ikke lenger er gyldig, vil ikke sikkerhetsstyringssertifikatene til alle fartøyene automatisk være gyldige.

Dokumenter her ved Sjøfartsdirektoratet.

Foto: Thomas Holland / NRK

Arhas sier direktoratet er i samtaler med rederiet og vil presentere en handlingsplan for hvordan man kan komme seg ut av denne situasjonen.

– Når planen kommer, vil vi gjøre alt vi kan for å få varene, vi kan gi dem midlertidig tillatelse til å reise igjen. Forutsetningen er at de kan garantere at liv og helse ikke er i fare.

– Den rette tingen å gjøre

De såkalte DOC-ene er trukket tilbake. Det referer til Samsvarsdokument, Og selskapets overordnede styringssertifikat som indikerer at ISM-systemet er i drift.

Sjøfartsdirektoratet insisterer på at de ikke ville tatt så drastiske grep uten alvorlige nyvinninger.

Vi har et sikkerhetsansvar, og dette er den rette tingen å gjøre, sier Arhas.

Kan raskt komme tilbake til sjøen

Samtidig insisterer Aarhus på at det å nekte å reise ikke vil vare lenge.

Oppfølging av saken fungerer nå i direktoratet og rederiet. Hvis rederiet kommer med en godkjent plan for å forfølge avvikene, kan det få tre måneders tillatelse til å rette opp avvikene. Det godkjente programmet vil da føre til normal drift.

Men inntil en løsning er funnet, burde det være det, Arhas NRK.

Beklager bryet

På sine egne sider skriver Boreal at rederiet i dag har levert en handlingsplan til Sjøfartsdirektoratet, som nå venter på tilbakemelding.

Inntil handlingsplanen er godkjent, må selskapets skip holde seg på plass.

– Vi har satt opp krisestab og jobber hardt for å løse utfordringer. Vi beklager eventuelle ulemper dette kan ha forårsaket kundene våre, og John Christian Fitness NRK, kommunikasjonskonsulent i Boreal Norge, sa:

Krisen har satt personalet

Nordland fylkeskommune har satt opp krisestab.

– Dette er en dårlig situasjon vi er i nå. Mange reisende er naturlig berørt, og dette er ikke det du kommer til øyene for i dag, sier Ode Ing Burdell, distriktsdirektør for transport og infrastruktur.

– Vi vet ikke hvor lang tid dette vil ta. Vi ble informert om at begravelsen hadde blitt nektet av de sentrale myndighetene.

Burdell forventet ikke at skip skulle kjøre i dag, og jobber med å ordne alternativ transport på flere forbindelser.

Loundskis er allerede involvert i transport av mennesker fra Sandnesgen til Dunna. Neste tur var fra Sandnesgine til Here.

Written By
More from Jakob Leif

Kaus Seth løper av banen etter et bittert tap – VG

CONSTO ARENA (VG) (Mjøndalen – Stabæk 0-1) Mjøndalen fikk hjelp av Christiansund,...
Read More

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *