De største leasingselskapene sier de ikke ønsker Norges utvinningsplan – E24

Norges største leasingselskaper har kunngjort innsigelser mot selskapets søknad om å returnere dusinvis av fly. – Nå er tiden for penger, dvs. den norske advokaten svarer.

Norges redningsplan møter økende motstand fra långivere kort før den er godkjent av en irsk dommer.

Jurgen Sverson

Publisert:

Norge er nå på sin 79. dag med konkursbeskyttelse i Irland. I en hast med gjenopprettingsplanen som skal avgjøres av en irsk dommer, blir knivene nå skjerpet.

Advokaten for gruppen av ledende långivere kunngjorde torsdag at de hadde klare innvendinger mot den første delen av en lang rettsmøte i Irland. De er imot Norges søknad om å repatriere dusinvis av leide fly.

Norge ønsker å tillate datterselskaper etter irsk lov å kansellere kontrakter for 36 fly.

Men i tillegg ønsker Norge også å returnere flere flyreiser. Det er fly leid av datterselskaper som ikke er under denne prosessen i Irland.

Partene i Norges rettssaker er nå uenige om retning eller hastighet.

Cholestad, Gorm / NTP Sconfix

Les mer

Den amerikanske skyldneren snublet over kvitteringen fra Norges gjenopprettingsplan

Var den største aksjonæren – protesterte nå

Gruppen av långivere inkluderer leasingselskaper Aircob og POC Aviation og State Bank of America Exim. I en periode i fjor var de to første långiverne Norges to største aksjonærer. Det var til og med et styresete i aircoopet.

Engine Lease Finance Corporation er også en del av denne gruppen av långivere med innvendinger. Som navnet antyder, leier selskapet flymotorer.

Aircop og POC Aviation ble store aksjonærer etter Norges store refinansiering i mai i fjor. Men så solgte begge drastisk ut. Kanskje var de helt utsolgt.

Kjøperne av aksjene er for det meste norske og svenske småinvestorer.

Les mer

Norges største journalister gjør opprør

Den irske dommeren Michael Quinn har arbeidet mer og mer for å gjenvinne Norge.

Collins / © Collins Photography Company

Ti av de 36 flyene under søksmålet er leid av kinesiske ICPC. ICPCs advokat sa at retten ikke hadde nok informasjon om Norges søknad.

Blant de andre långivere som nå uttrykker misnøye med Norges søknad, er Rolls-Royce og Airbus.

Det er ennå ikke avslørt hva innvendingene til skyldnerne, Aircob og POC Aviation, er.

I den første delen av torsdagens rettsmøte brukte advokater for flere långivere nesten all sin tid på å argumentere for at de trengte mer tid.

Dommeren kan til slutt godkjenne planen til tross for innvendinger fra leasingselskaper og andre långivere. Men deres innvendinger vil i det minste føre til en ytterligere dra på prosessen.

Les mer

Norge deaktiverer bonusplan: Kunder kan ikke motta eller bruke belønningspoeng

I denne domstolen i Dublin bestemmes den norske regelen.

Courts Service

– Tid er penger nå

Mer tid er ikke noe Norge vil gi dem nå. Brian Kennedy, advokat foran flyet, argumenterte med den irske dommeren Michael Quinn om at prosessen da vil risikere å “gå bort”.

– Jeg må understreke viktigheten av alle parter for selskapets overlevelse fra denne prosessen. Tid er penger nå – altså, sa Kennedy til en rettsmøte torsdag.

Ved en tidligere rettssak i Irland utstedte Kennedy en lignende uttalelse:

– Vi er bekymret for store forsinkelser. Dette vil påvirke selskapets innsats for å skaffe ny kapital.

Norge håper den irske dommeren vil godkjenne planen deres i Irland innen utgangen av februar. Etter det vil de skaffe minst 4,5 milliarder dollar i ny kapital i mars.

Det er veldig usikkert om Norge vil være i stand til å holde tidsplanen dersom låntakerne får så lang tid de vil.

Finansdirektør Khair Carlson og administrerende direktør Jacob Shram kan synes det er vanskelig å beholde sine interesserte, nye investorer hvis prosessen i Irland drar for lenge.

STIAN LYSBERG SOLUM

Långiveren er i konkursbeskyttelse

Noen långivere kommer til festen “lovlig”. American Global Eagle Entertainment kunngjorde først denne uken på onsdag.

Forresten, denne långiveren er også i konkursbeskyttelse (“Chapter 11”) i California, USA.

Uptonboston / E24 melder at selv de største eierne av norske verdipapirer gjorde opprør i helgen. De har nå tatt kontroll over et datterselskap som eier landingsrettighetene på Gatwick.

Dessuten hadde den amerikanske debitor Terminal One Group tidligere motsatt seg norsk lov og sa at de bare ville tilbakebetale 5 prosent av deres krav på 400 millioner dollar.

Selskapet passet tidligere på alt på norsk etasje på JFK Airport i New York.

– Dette er en protest mot det uhørte utbyttet. Advokat Frod Finney sa til Uptonboston / E24 etter rettsmøtet at det var en advarsel om at mine klienter ville stemme hvis forholdene ikke endret seg.

Publisert:

READ  Ukraina - NATO skremmer: dramatisk omstilling
Written By
More from Jakob Leif

Ole Gunner Soulscar, Manchester United | Eksperten nektet å tro det Solskar sa:

Ole Gunner Solscar sa at han tror Manchester City vil stikke av...
Read More

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *