– Det verste er alle kropper

En lang glassfiberbåt fullastet med rundt 50 afrikanske migranter er i havsnød. Det er mørkt, havet er grovt og når den spanske livbåten nærmer seg, begynner de pessimistiske menneskene om bord å slite med å komme seg først.

Redningsmenn må bruke makt for å utføre evakueringen på en ryddig måte.

Dette er dagliglivet til Manuel Caba (49), som jobbet for å redde flyktninger til sjøs i ni år. I Middelhavet, og sist i Atlanterhavet øst for Kanariøyene.

Kirkegård: Flere og flere båtflyktninger kommer til Gran Canaria. Innen 2020 har nesten 23 000 mennesker ankommet fra det afrikanske kontinentet, og så langt i år fortsetter oppmøtet. Svake fartøyer plasseres på en båtgravplass utenfor Los Palmas.

Kirkegård: Flere og flere båtflyktninger kommer til Gran Canaria. Innen 2020 har nesten 23 000 mennesker ankommet fra det afrikanske kontinentet, og så langt i år fortsetter oppmøtet. Svake fartøyer plasseres på en båtgravplass utenfor Los Palmas. Foto: Aaj Aun / TV2

– Når de kommer i svake roller er de helt utmattet. De er så glade når vi tar dem med på Orange Life-båtene våre. De senker seg og kysser dekk. De er glade for å ha reddet livene sine, sier han til TV2.

Vil forsvinne i havet

Spania har tatt imot tusenvis av båtflyktninger fra Afrika gjennom årene. Det som er nytt i år er at i stedet for Middelhavet har de begynt å bruke den farligere ruten til Kanariøyene.

Avstanden her er lang og havet er veldig voldsomt. Det kan ta opptil ti dager å overvinne, og mange lider av kulde og mangel på mat og vann.

Båtgjenoppretting: Båtmigranter var vanligvis på sjøen noen dager før de ble ført bort av den spanske redningstjenesten.

Båtrekonstruksjon: Båtbyggerne var vanligvis på sjøen noen dager før de ble ført bort av den spanske redningstjenesten.Foto: Manuel Caba / CGD, Solvamanto Maridimo

Atter andre blir villedet og tapt på sjøen.

Ifølge offisielle tall omkom 600 innvandrere da de prøvde å flytte til Kanariøyene i fjor. Så langt i år sier regnskap at 19 mennesker har dødd.

Manuel snakker om disse tallene.

– Offisiell statistikk forteller oss bare hvor mange vi finner, ikke alle flyktningbåter som forsvinner til sjøs. Hver båt har plass til opptil 60 personer. Vi vet ikke hvor mange båter som mangler. Det kan være to eller ti.

Kroppene er i bunnen av båtene

Det verste for Manuel og kollegene er alle likene de har å forholde seg til. Stemmen til den erfarne Forløseren bryter når han snakker om det han opplevde.

– Det er stort sett døde mennesker i båtene, og vi må få dem ut også. Det er det verste for oss. Vi prøver å behandle de døde med verdighet når de blir funnet, de er i bunnen av båtene.

Omtrent 26 000 mennesker har kommet til Kanariøyene via denne ruten det siste året, og Manuel opplever at det er mange nyanser i flyktningkrisen.

Noen få av de besøkende har rett til å søke asyl, men reiser bare for å prøve å finne et bedre liv.

Å reise til Spania er dyrt, og overskuddet overlates til menneskehandlere.

– Han sier til TV2 at bare rike innvandrere kommer på båten.

Uansett er hans høyeste prioritet alltid å redde liv.

– Her er et spill på liv og død og folk lider. Dette er mennesker som står i fare for å rømme fra hjemlandet der situasjonen er alvorlig og risikerer livene deres.

Kaller for åpenhet

For eksempel, i motsetning til Italias maritime redningstjeneste, deler Spania Maritim utvinning Aldri film- og videoopptak fra redningsaksjoner som involverer innvandrere.

Årsaken er fremdriften i politikken, og enda viktigere det antispanske innvandringspartiet Vox, mener Manuel.

– Vox bruker innvandring som et våpen mot regjeringen, så det ble bestemt at de skulle stenge åpenheten og roe situasjonen.

Dette er synd, mener Manuel. Han mener Spania og Europa bør være klar over hva som skjer på sjøen utenfor Kanariøyene.

Båtrekonstruksjon: Den spanske maritime redningstjenesten, Solvamanto Maridimo, har en nesten daglig oppgave å redde migranter til sjøs, som er evakuert på patetiske skip.

Båtrekonstruksjon: Den spanske maritime redningstjenesten, Solvamanto Maridimo, har en nesten daglig oppgave å redde migranter til sjøs, som er evakuert på patetiske skip. Foto: Manuel Kaba / CGD

Selv er han en nøkkelbutikkmedarbeider i redningstjenesten og er medlem av den mektige fagforeningen CGT.

I samråd med fagforeningen bestemte han seg for å snakke med TV2 og dele bildene og videoen han tok mens han opererte til sjøs – noe som ikke hadde blitt vist offentlig før.

– Spanske myndigheter later som om det ikke er noe problem. Dette skaper rasisme i befolkningen. Folk begynner å uttrykke voldelig hat mot innvandrere.

Mørke tall: Ingen er sikre på hvor mange av bosetterne som døde på sjøen. Her blir en båre brakt i land i Argunquin etter et redningsoppdrag.

Mørke tall: Ingen er sikre på hvor mange av bosetterne som døde på sjøen. Her blir en båre brakt i land i Argunquin etter et redningsoppdrag. Foto: AFP

Båtrekonstruksjon: Den spanske maritime redningstjenesten, Solvamanto Maridimo, har en nesten daglig oppgave å redde migranter til sjøs, som er evakuert på patetiske skip.

Båtrekonstruksjon: Den spanske maritime redningstjenesten, Solvamanto Maridimo, har en nesten daglig oppgave å redde migranter til sjøs, som er evakuert på patetiske skip. Foto: Manuel Kaba / CGD

Sterke poster: Manuel Caba fungerer som livvakt i Spanias maritime redningstjeneste. Han har vært med på å redde tusenvis av båtflyktninger i farvann utenfor Kanariøyene.

Sterke poster: Manuel Caba fungerer som livvakt i Spanias maritime redningstjeneste. Han har vært med på å redde tusenvis av båtflyktninger i farvann utenfor Kanariøyene. Foto: Point Martinez Sanchez

Migrant Flow: Ny flyktningrute til Europa slutter på de spanske Kanariøyene. Det forventes at innen 2021 vil tusenvis av migranter fra Afrika ta denne lumske sjøveien til et bedre liv. TV2 var der da 56 flyktninger landet i Arquinquin.

Migrant Flow: Ny flyktningrute til Europa slutter på de spanske Kanariøyene. Det forventes at innen 2021 vil tusenvis av migranter fra Afrika ta denne lumske sjøveien til et bedre liv. TV2 var der da 56 flyktninger landet i Arquinquin. Foto: steinystein Bogen / TV 2

Migrant Flow: Ny flyktningrute til Europa slutter på de spanske Kanariøyene. Det forventes at innen 2021 vil tusenvis av migranter fra Afrika ta denne lumske sjøveien til et bedre liv. TV2 var der da 56 flyktninger landet i Arquinquin.

Migrant Flow: Ny flyktningrute til Europa slutter på de spanske Kanariøyene. Det forventes at innen 2021 vil tusenvis av migranter fra Afrika ta denne lumske sjøveien til et bedre liv. TV2 var der da 56 flyktninger landet i Arquinquin. Foto: steinystein Bogen / TV 2

Migrant Flow: Ny flyktningrute til Europa slutter på de spanske Kanariøyene. Det forventes at innen 2021 vil tusenvis av migranter fra Afrika ta denne lumske sjøveien til et bedre liv. TV2 var der da 56 flyktninger landet i Arquinquin.

Migrant Flow: Ny flyktningrute til Europa slutter på de spanske Kanariøyene. Det forventes at innen 2021 vil tusenvis av migranter fra Afrika ta denne lumske sjøveien til et bedre liv. TV2 var der da 56 flyktninger landet i Arquinquin. Foto: steinystein Bogen / TV 2

Nektet å dra til fastlandet

Flertallet av afrikanere som kommer til Kanariøyene ligger nå i enkle interneringsleirer og har nektet å flytte til spansk territorium.

Nordmannen Stephen Carlson sier dette er oppskriften på problemet. Han fungerer som resepsjonist for den spanske flyktningkommisjonen i Los Palmas.

– Hva nytter det å bli fanget på en øy? De vet ikke hva som vil skje med dem, og de er i en veldig sårbar situasjon. Det skaper bare frustrasjon, sier han til TV2.

Han støttes av den erfarne redningsmannen Manuel Caba.

– De bryter menneskerettighetene her. Disse menneskene flykter av politiske, religiøse eller økonomiske årsaker. Det kan være lite i alt. Her blir de ansett som skyldige av mange.

READ  Nordia forventer to renteøkninger i år - E24
Written By
More from Jakob Leif

Cyberbank 2077 har FPS-kontroll – mottar oppdateringer på utgivelsesdagen

Som mange nye spill, vil Cyberbank 2077 tilby ytelses- og kvalitetsmodusvalg på...
Read More

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *