Drosje, Bolt | Nytt drosjeselskap kutter halsen på konkurrentene: prisreduksjon garanterer opptil 40 prosent

Onsdag lanseres et nytt drosjeselskap i Oslo. De lover en lavere pris enn det som allerede var på markedet.

1. november i fjor Nye drosjebestemmelser har trådt i kraft, Som åpner for mer konkurranse i markedet. Når kravene til drosjelisenser fjernes fra testen, betyr det at det ikke lenger vil være et visst antall aktører i bransjen.

Denne muligheten fanger nå Bolt, som er veldig populært for å eie elektriske scootere til leie i hovedstaden. Onsdag starter de drosjetjenester i Oslo.

Midt i en koronaepidemi får de sjansen – og lover enda en lavere pris enn konkurrentene.

– Vi håper vi kan tilby lavere priser fordi vi kan sikre høyere etterspørsel på sikt, og da vil sjåførene få flere turer, sier Nils Wijkmark, Bolts regionsjef i Nord-Europa.

Les også: Carolyn er ikke redd for arbeidsmarkedet – statistikk til tross for mørke spådommer fra Norge

Prisen følger kravet

Han forklarer at de mener lavere priser vil øke etterspørselen, og at når de først får en god start i Oslo-markedet, vil det lønne seg for alle parter.

– Prisene i Oslo i dag tiltrekker ikke en stor gruppe. Wizmark sier at vi vil appellere til et nytt segment av unge mennesker og andre kunder som ikke har råd til en taxi i dag.

Bolt sier at de skal ha samme pris døgnet rundt – hele uken. Imidlertid vil prisene sannsynligvis øke når etterspørselen er like høy som lørdag kveld – i det minste når koronaen er over.

– I dag i Oslo sier han at målet vårt er å ha en pris 30-40 prosent lavere enn kostnaden for en taxi.

READ  Sarah (18) redder Rosenborg - til og med på bordet - V.G.

Wizmark mener at de høye drosjeprisene er feil i reglene, ikke selskapene. Han sier systemet med gammeltestede lisenser, som ikke kunne endres for å imøtekomme markedets etterspørsel, har gjort drosjeturer dyrere.

Han påpeker at Bolt er klar til å investere i Oslo på kort sikt, noe som vil ha lavere priser, men tenke langsiktig.

Les også: Lederne for de beste restaurantene i Norge er enige med Vanessa (29) og Cornelia (29): nå vil de ta verden med storm

Disse kravene fortsetter

Selv om det nye taxireglementet er åpent for flere aktører i markedet, er det fortsatt krav til drosjelisenser. Dette betyr at alle som ønsker å drive drosjevirksomhet, må oppfylle kravene til god oppførsel, registrere selskapet i Prunisundregisteret og dokumentere gode midler.

I tillegg oppgir Regjeringen.no at alle drosjeturer må bestilles.

Kjøretøyet må være registrert som en drosje i kjøretøyregisteret, og sjåføren må overgå faglige ferdighetskrav og ha førerkort for personbilen i minst to år. Det vil fremdeles være behov for taximetre i drosjer.

Tar mindre på provisjon

Selv om prisene faller, vil ikke Bolt at det skal gå utover sjåførene. Heller.

– Vi tar ikke provisjon fra de som registrerte seg hos oss før 10. januar, og da tar vi bare 15 prosent provisjon, sier han, og påpeker at dette er mindre enn mange konkurrenter.

Les også: Stor regning fra regjeringen: – Det kan være en katastrofal dag for mange cateringfirmaer

Han mener det er bedre for dem å posisjonere seg under koronaepidemier, og at de har en ekstra fordel når sjåfører ikke trenger å betale så mye i provisjon.

READ  Solkjor Pokpa Goal and Table Top - VG

– Det gir oss en sjanse til å få sjåfører. Vi vet av erfaring at dette er en vanskelig tid for drosjesjåfører, og de vil ha flest mulig turer på dagtid – vi håper de kan få det fra oss, sier han.

Wijkmark sier de har hatt stor suksess i taximarkedet i Stockholm, nå under epidemier. Han mener de er et godt alternativ til kollektivtransport, og selvfølgelig oppfordrer de ikke til å reise unødvendig uansett akkurat nå.

Les også: Det håpløse taximarkedet i Oslo er årsaken til brudd på EØS-reglene

– Fokus på kvalitet

Oslo Taxi er en av de allerede etablerte aktørene i markedet i hovedstaden.

Vi spurte hva de synes om konkurransen fra et selskap som har som mål å tilby en mye lavere drosjepris enn konkurrentene, samt hvordan de kan vinne kunder.

Birkita Lim Ersland, kommunikasjonskonsulent i Oslo Taxi, sier selskapet vil fortsette å være en klar aktør innen persontransport i både private og offentlige miljøer.

– Vi er opptatt av å tilby sikker og god transport til kundene våre og er mer fokusert på kvalitet og trening, sier han.

– Hva synes du om de nye drosjereglene, som gjør det lettere for andre aktører å komme inn på markedet, og dermed øke konkurransen for deg?

– Å være drosjesjåfør er et yrke. Det viktigste for oss er at alle som etablerer seg følger gjeldende lover og regler slik at vi konkurrerer på likt grunnlag, påpeker Ersland.

Written By
More from Jakob Leif

– For våre kjære vil vi handle i butikken. For fjernere slektninger vil det være netthandel.

I Oslo sentrum er det over halvparten sammenlignet med samme tid i...
Read More

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *