Hjemmekontor for møbelprodusenten Acornes bidro til den enorme veksten

– Det var dramatisk i mars og april, sa administrerende direktør Roger Lunde DN.

Da Corona skjedde i Norge, fikk Acorns en kraftig nedgang i ordrene og ble tvunget til å si opp 1000 ansatte.

Men så tok Acorns og Lunde det de kalte et beregnet gjetning og fortsatte å fylle aksjen. Så kom det de forventet – effekten av å bygge et hus rede.

– Da folk skjønte at dette ikke var en sommerferie, startet de oppussingsprosjekter, og en tredjedel av renovererne kjøper møbler. Da May kom, skjønte vi at vi hadde valgt riktig strategi, sier Lunde.

– Det har vært en stift i alle markeder.

Den tradisjonelle norske møbelprodusenten ble kjøpt opp av det kinesiske selskapet Kumai Home Furnishings Group i 2018 for 5,1 milliarder kroner, og ga et overskudd før 126,8 millioner kroner i fjerde kvartal 2020, mot minus 10,3 millioner kroner i samme kvartal 2019.

EPIDA NOK var 276,9 millioner i fjerde kvartal, sammenlignet med 132,4 millioner kroner i samme kvartal 2019.

Driftsinntektene økte fra 901 millioner kroner i fjerde kvartal 2019 til 1121 millioner kroner i samme kvartal 2020. Driftsinntektene fordeles mellom de forskjellige merkene som følger:

  • Stressfritt: 810,3 millioner kroner
  • IMG: 220,2 millioner kroner
  • Svan: 90,7 millioner kroner

For hele året endte selskapet med et resultat før skatt på 178 millioner kroner, opp fra 127,4 millioner kroner i 2019. Driftsinntektene endte på 3482 millioner kroner i 2020, mot 3169 millioner kroner i 2019. Depresjon er det største segmentet av salgsinntekter, med 2539 millioner kroner.

READ  Den kommer til Disney + i november 2020

Hjemmekontor nøkkelord

Acornes skriver i sin fjerde kvartalsrapport at tøffe koronatiltak er hovedårsaken til selskapets vekst i 2020, inkludert anbefalinger for et hjemmekontor.

Selskapet forklarer veksten ved å øke folks forbruk innen bolig, renovering og installasjon, som har vært mer eller mindre et direkte resultat av henholdsvis koronainfeksjon ettersom vi bruker mer tid hjemme.

– Det er med stor takknemlighet at vi ser det sterke engasjementet fra Acornes-ansatte igjen og evnen til å tilpasse seg raske endringer i markedsforholdene, noe som sikrer leveringssikkerhet til våre kunder. Kombinert med vellykkede kampanjer og lanseringer av nye produkter, hjalp dette Acorns med å imøtekomme den sterke etterspørselen som ble sett i andre halvår og økte salget i alle segmenter av selskapet, ifølge konsernsjef Roger Lunde i sin fjerde kvartalsrapport.

Acornes skriver at de forventer at salget vil falle fra “ekstraordinære nivåer” ettersom samfunnet gradvis åpner igjen.

Samtidig påpeker Acorns at ikke bare Corona, men også deres evne til å levere gode produkter med korte leveringstider, er nøkkelen til suksessen det siste året.

“Acorns er godt forberedt på å utnytte nye markedsmuligheter i fremtiden, sammen med fortsatt vekst og introduksjon av nye produkter, styrket kundesamarbeid, sterk global forsyningskjede, nylig restrukturering og utvidelse av produktiviteten.” Acorns skriver i uttalelsen.(Vilkår)Copyright Dagens Narningslive AS og / eller våre leverandører. Vi vil at du skal dele sakene våre ved hjelp av en lenke som fører direkte til sidene våre. Kopiering av hele eller deler av innholdet eller annen type applikasjon kan bare skje med skriftlig tillatelse eller ved lov. For ytterligere vilkår Sjekk det ut her.

READ  Eksperter fornøyd med vaksinefunn: - Veldig gode nyheter
Written By
More from Jakob Leif

NRK og NFF får kritikk – torden mot NRK:

Så langt har NM bare vist to kamper fra de to første...
Read More

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *