Høyre mener SVs skolepolitikk utgjør flere forskjeller

Osloskolen er et godt eksempel på hvordan antisosial SV-skolepolitikk kan påvirke andre deler av landet, sier Modild Typing-GJT.

Lørdag begynte SV sin valgkamp med en “annerledes marsj” gjennom Oslo. Der begynte de Oslo bystyrets skolepolitikk som en løsning på andre deler av landet, inkludert en gratis funksjonsskole for alle. Dette har redusert forskjellene i byen, mener SV.

Høyres utdanningspolitiske talsmann, Model Typring-Jede, erkjente ikke at forskjellene ved Oslo-skolen hadde blitt mindre. Hun frykter hva som vil skje hvis SVs skolepolitikk i Oslo blir vedtatt på Sporting.

– Rødgrønne Oslos forbedringer viser hvor ille det kan gå. Etter seks år med SV i bystyret øker sosiale forskjeller ved Oslo -skolen i barneskolen.

Barn med lav utdanning er dårlige

Typing-JD står for National Exam Statistics for Fiveth Grade Students. Blant barn fra mindre utdannede familier var det flere analfabeter på skolen i 2020 enn det var i 2015 – da Høyre styrte byen sammen med Venstre og Kristeligdemokrater. Statistikk fra Norge (SSB) viser at 43 prosent av de med lavest leseevne har lav- eller uutdannede foreldre. For fem år siden var tallet 36. Når det gjelder regneferdigheter, har frekvensen økt fra 37 til 48 prosent.

– Definisjonen på å klare å overvinne forskjeller er om vi kan oppdra foreldre med mindre utdannelse.

Der mener hun utviklingen har gått i feil retning på grunn av SVs politikk.

Mener at SVs politikk skaper flere forskjeller

Tidligere denne uken lanserte SV en rapport om ulikhet i Norge etter åtte år som statsminister Erna Solberg. I en uttalelse som kritiserte økningen av ulikhet under hans egen partiledede regjering-svarte Typring-Jede at partiet ikke nevnte viktigheten av kvalitet i skolene.

READ  Meteorology, Meteorological Institute | Meteorologer:

– Det er sjokkerende at partene som snakker mye om sosial ulikhet ikke nevner god undervisning i skolen med et enkelt ord.

Typing-GJet tror at SVs løsninger vil skape en skole med mindre kunnskap, flere forskjeller og mindre motivasjon.

– Eliminer nasjonale tester og åpenhet om SV skole-Norge resultater. De ønsker å fjerne den ikke-eksisterende grensen og avvise kvalifikasjonskravene for lærere som underviser i norsk, matematikk og engelsk. De vil fjerne karakterer, eksamener og lekser.

– Elever som sliter kan være veldig vanskelige å følge, og det avhenger av at elevene får hjelp hjemme.

Frykt for overdrevne pauser

Hun frykter at folk som sliter på skolen, spesielt gutter, vil droppe for mye.

Hvis du vil forhindre frafall, må du begynne på skolen, være åpen om resultatene, prioritere lesing og regning de første skoleårene, fokusere på profesjonelt avanserte lærere, bestemme kravene til skolegang og sørge for at elevene tilpasser seg.

– Men motiverer ikke alle prøvelser og prøvelser unge mennesker?

– Det at de ikke får oppfølging gjør dem motløse. Vi har svært lave ambisjoner på vegne av disse personene. Opprett i stedet et team rundt dem.

Written By
More from Jakob Leif

Solberg og Stair garanterer ikke oljeinspeksjon

– Jeg mener Ap skal garantere at de faktisk vil bidra til...
Read More

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *