Hurtigruta MS Kong Harald Moure og Romsdal – NRK Møre og Romsdal – Lokale nyheter, fjernsyn og radio med bilparkering utenfor Bud på Hustadvika.

Følg AIS -data fra Marinatrofisk Skipet seiler nå til Moldeford i 11 knop.

23:15: “MS Kong Herald” venter på sjøen i Moldova mellom midnatt og 00.30

Like før 23.00 kunngjorde hovedredningssentralen landingen av skipet med 236 passasjerer og 70 mannskaper.

Ankerbæreren “KL Sulford” vil følge “MS Cong Herald” mot havnen.

“MS Cong Herald” drev rutetransport mellom Bergen og Kirkenes, og dro sørover fra Christianund til Mold.

Dermed vil den mest dramatiske gjenopprettingsoperasjonen ende uten skade.

Kong Harald. Foran ser vi KL Saltfjord

MS Kong Harold og KL Sulford fra fiskebåten Arco Jr.

Foto: Arco Jr.

Administrer Scottlestein

Hustadvika på Mustre og Romsdal strand er et skummelt havområde. Skipet “Viking Sky” hadde store problemer i det samme havet for to år siden.

NRK -reporter Webjørn Espeland var på byen tidligere i kveld. Dårlig sikt, sterk vind og hvite bølgerygger i regionen. Fem småbåter lå på hjelpeskipet.

Tirsdag kveld fulgte mange skomakere teaterstykket tett.

Folk har begynt å følge Hustadvika redningsaksjon.

Mange har kommet for å følge redningsaksjonen tett.

Foto: Webjørn Espeland / NRK

– 1. mai, 1. mai

Hovedredningssentralen i Sør -Norge slo alarm like før klokken 21. NRK har nærmet seg en video for å vise at Hardigurutan -skipet sender en Mayday -melding på Coast Radio.

– 1. mai, 1. mai. Dette er kong Harold. Vi er uten fremgang, vennligst rapporter broen.

Helikopter på vei til Hardigrutton

I løpet av minutter etter å ha truffet flere nerver, beveget skipet seg mot land, så kom den første nyheten om at to ankre hadde kommet ut, og 21.44 HRS kunngjorde at skipet hadde lansert en enkelt motor.

I tillegg til kystvaktskipene “KV Sortland” og “KV Njord”, og “Eric Pi”, “Idar Ulstein” og “DNV II” er det fire helikoptre i drift.

MS Kong Harold og KL Saltford fra fiskebåten Arco Jr.

– Rolig miljø

Anne Berid Roth fra Voss var en av passasjerene om bord på skipet. Han sa til NRK at passasjerene raskt innså at noe var galt.

Anne Perry Rothglet

Anne Perry sier Roth Clet var i MS Cong Herald og passasjerene skjønte raskt at noe var galt.

Foto: Privat

– Vi innså at det var et problem med maskinene Lyden ble hørt, og så kom informasjonen om høyttalerne. Vi regnet ut at de hadde kontroll. Stemningen er helt rolig, sier hun.

Hun opplevde ikke situasjonen dramatisk.

– Det er en slepebåt som følger oss, sier Klet. Hun ser lys ut.

Den kommunale krisen så personalet

Houstadvika kommune beholdt krisestaben og gjorde Brianhall til et evakueringssenter. Hallen ble også brukt som en evakueringsby når det var vanskeligheter i Viking Sky -området.

Brannvesenet i Butt forberedte landingsområdet for helikoptrene og var klar til å ta imot de evakuerte. Houstadvika har en stor kontingent med lokale vakter, Røde Kors, Norsk Folkehjelp, helsearbeidere, brannvesenet og lokalsamfunnet.

“Vi vil beholde folk her til hovedredningssentralen informerer oss om at det ikke lenger er nødvendig,” sier innsatsstyrken Arndt Ov Rod.

– Dette er bare noen få hundre meters sikt, så vi så ikke skipet, sa John Einar Solheim til NRK etter 21.00. Han er i den daglige leiren på Brijgen Cafe i Patil. Han sier at de åpner restauranten hvis folk trenger ly eller mat.

Ambulanse og politi på Brainhall

Store styrker av politi og helsetjeneste er kjent for å dra til Brainhall og er klare til å ta imot passasjerer og ansatte.

Foto: Eric Hockenis / NRK

I den samme hendelsen kantret en ambulansebåt, en annen ambulansebåt og et helikopter gikk inn i ulykken for å evakuere fire personer. Ingen av dem skal være skadet.

Frykt for havet

Hustadvika er et forferdelig havområde med forurenset vann. Viking Sky krasjet i samme område på mindre enn to år. Hundrevis av passasjerer ble reddet i land og pusten fanget rundt om i verden.

Viking Sky

Viking Sky er bare et minutt unna krasj i dette området i mars 2019.

Foto: Gse Creed Forstot

Det var først etter klokken 21 at alarmen for redningssentralen gikk at det var motorstopp for Hardcroton.

MS Kong Herald ble bygget i 1993 og har plass til 590 passasjerer.

READ  EM i fotball | Hilsen til Ericsson:
Written By
More from Jakob Leif

Fotball-EM – Største feil: – Det er vondt å se på

Kroatia – Spania 1-1 (kamp pågår) Da en vanlig pasning fra Barcelona-spilleren...
Read More

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *