Lon Marie Berg strammer opp applikasjonen til elektrisk scooter – VG

Halvparten av tallet: Byrådsleder Lon Marie Berg kunngjør nye regler for elektriske scootere. Foto: Trent Solberg

MDG byrådsleder Lon Marie Berg skjerper reglene for elektriske scootere. Han ønsker blant annet å slutte å leie om natten og halvere antall utleie elektriske scootere.

Publisert:

Han sier de gjør det fordi det var flere scootere i hovedstaden.

– Jeg er bekymret for at bruken av elektriske scootere i Oslo skal være sterkt begrenset. Spilleren har hatt gratis kontroll i lang tid, det har blitt veldig populært, men nå er det mange, sier han:

– Dette har blitt en stor sak siden det var et godt tilbud som bidro til mobilitet i Oslo, fordi det blir flere og flere elektriske scootere. Det er betydelig flere elektriske scootere enn en. Leid i Oslo mer enn andre europeiske byer. Dette er en konstant situasjon, vi vil gjøre noe, sier han.

Mange: Oslo byråd vurderer at det er flere scootere i byen. Her fra Agar Brigade. Foto: Annika Byrde

Nye regler

Her er høydepunktene i de nye reglene:

  • Krav begrenser antall elektriske scootere (og elsykler) i Oslo til 8000 scootere. Antall kjøretøy i byen vil bli delt inn i fire soner.
  • Leietilbyere må stenge leien mellom kl. 01.00 og 05.00 hver uke mellom nye regler. Alarmfunksjonene bør være slått av mellom 20.00-07.00 netter på hverdager og 20.00-09.00 netter på lørdager, søndager og helligdager.
  • Midlertidige og permanente digitale soner (geofence) er etablert, som grunneieren er tvunget til å håndheve (regulering av plassering, inkludert begrensninger, fartsgrenser og bruksbegrensninger).
  • Utleier må stadig fjerne, flytte og rengjøre elektriske scootere som blokkerer tilgang eller er utenfor den angitte sonen.
  • Utleier må betale et gebyr for å motvirke kommunens kostnader i forbindelse med enkel administrasjon og utleie.
  • Kjøretøy som brukes i driften av utleiefirmaet, må være utslippsfrie. Krav gjelder fra 1.4.2023.

Oslo kommune sier de vil fortsette å trekke på utvidede elektriske scootere og kreve 1590 – et gebyr fra spillerne for dette. I tillegg vil kommunen jobbe videre med å identifisere dedikerte parkeringsplasser for elektriske scooterspillere.

Den Uptonboston Den første som nevner de nye reglene.

De siterer tall fra Urban Ecosystem: I dag er det rundt 20.000 elektriske scootere i hovedstaden. Til sammenligning var det bare “5000” sommeren 2019.

Det betyr at Berg forventer mer enn halvparten av 20.000 til 8.000.

Bekjempelse av tilgangsproblemet

– Det bekymrer meg at stadig flere blir alvorlig skadet på elektriske scootere. Vi ser av ulykkesstatistikk at det er fare for alvorlige skader når man kjører en elektrisk scooter om natten. Derfor stenger vi for utleie om natten, sier Berg.

Les mer

Bør det være en promillegrense på elektriske scootere: – Venter de på at noen skal dø?

Han sier at veiene skal være for alle, men scootere har utfordret det.

– Vi må sørge for at flest mulig reiser med tur, sykkel eller offentlig transport; De fleste i denne byen gjør det i dag. Men det vi vet om elektriske scootere er at de ofte erstatter å gå. Vi må sikre tilgang til gatene våre. Gatene skal være for alle, noe som ikke er tilfelle. De har skapt et stort tilgangsproblem, og vi vil løse det snart.

Endring: Oslo bystyre sa i en uttalelse søndag at “et tak på 8000 elektriske scootere vil bli introdusert for distribusjon blant interesserte leietakere.” I VGs faktaboks ble dette beskrevet som 8000 per leietaker. Det rette er at det er antall scootere I bulk I Oslo. Feilen ble løst kl 06.06.21 kl 22.22.

Written By
More from Jakob Leif

Koronar vaksine, vaksine | Leger vil prioritere koronar vaksinasjon for innvandrere

Mennesker født i Asia og Afrika har høyere risiko for å dø...
Read More

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *