Norge fyrer ytterligere 1600 – E24

Norge vil si opp 1600 ansatte og fly 15 av sine 21 fly i luften fra i morgen. Dette skjer etter at regjeringen bestemte seg for ikke å betale en krone i støtte til flyselskapet.

Tid: Konsernsjef Jacob Scram begynte arbeidet i januar. Så slo koronaepidemien til. Nå sliter han og andre selskaper med å overleve.

TERJE BENDIKSBY

Publisert:,

Saksoppdatering …

Mandag morgen kunngjorde regjeringen at de ikke ville utvide ytterligere støtte til Norge.

I høst søkte selskapet regjeringen om “betydelige milliarder” i ekstra støtte, sa handels- og industriminister Eiseline Niebe (V).

Norsk sjef Jacob Scram beskrev avslaget som en “knyttneve i magen”.

mandag ettermiddag Rapporter “De blir tvunget til å si opp ytterligere 1600 ansatte som et resultat av myndighetenes beslutning om å gi ekstra støtte.”

Som mange flyselskaper over hele verden har gjort, måtte Norge allerede si opp eller si opp de fleste av sine ansatte for Corona-krisen.

Nå er et nytt mannskap permittert, og fly er jordet, og Norge vil igjen kun fly innenlands i Norge.

– Jeg beklager kollegaer som nå er rammet, men ikke har noe valg, dypt unnskyldning, sier Shram i en børsmelding.

Regjeringen vil ikke gi Norge eller den nylig lanserte “Brathan Air” mer enn den har gitt til alle flyselskaper i Norge under offentlige programmer.

Regjeringen har begrunnet dette, noe som utgjør en enorm risiko, som fordreier konkurransen og ikke utnytter skattebetalernes penger godt.

Børsmelding

Les på E24 +

Aksjemarkedsoppfatning (E24 +): Alt håp for norsk aksje

15 stopp på 21 flyreiser

I sommer har Norge økt antall vind på flyreiser. Denne våren var det bare seks til åtte fly i lufta, 200 var i dårlig forfatning, mens selskapet valgte mellom 20 og 30 fly om sommeren og høsten.

Nå har internasjonale ruter blitt forlatt, og flere fly har landet:

– Som et resultat av regjeringens skuffende rapport i dag, har vi ikke noe annet valg enn å si opp ytterligere 1600 kolleger og bakke 15 av de 21 flyene vi har operert de siste månedene, sa administrerende direktør Jacob Scram i en kunngjøring om aksjemarkedet.

– Målet vårt er å ha seks fly i lufta på innenriksruter i Norge, og som tidligere kunngjort forventer jeg å få rutestøtte fra det norske transportdepartementet.

Mer enn 11 000 ansatte og 156 fly var i drift i Norge før krisen. Nå vil rundt 600 ansatte være tilbake på vakt, med 6 fly i luften, sa selskapet.

– Reisebegrensningene som nylig ble innført av myndighetene, har effektivt endt ethvert håp om en bærekraftig og progressiv oppkjøp av markedet. Scram sier at Norge har blitt påvirket fra alle sider av faktorer utenfor vår kontroll.

Norge holdt en pressekonferanse mandag etter at regjeringens beslutning ble kunngjort. Imidlertid, selv om regnskapet ennå ikke er offentliggjort, avlyste selskapet den planlagte kvartalspresentasjonen tirsdag.

Det skjedde i dag:

Les mer

Og regjeringen sier ikke støtter Norge: – En knyttneve i magen

Norsk flyulykke ved Stavanger lufthavn Sola i slutten av oktober.

Kareena Johansson

Strammer inn kostnadene

Norge har allerede mottatt tre milliarder statsgaranterte lån og har hatt glede av de generelle krisetiltakene for lufttransport i Norge.

Det statsgaranterte lånet trådte i kraft tidlig i mai da selskapet mottok sin første gjenopprettingspakke. Regjeringen krevde at andre långivere skulle bidra og øke aksjeandelen for å gi statlige lånegarantier.

Selskapet var i stand til å ta kreditorer til en betydelig gjeldsreduksjon, der låntakerne fikk aksjer som kompensasjon.

Det leide selskaper som Aircap, POC Aviation, MG Aviation og DP Aircraft, som leide flyet til Norge og ble eiere av flyet.

Men den første gjenopprettingspakken var ikke nok. Selskapet kunngjorde etter sommerferien Arbeidet pågår for en ny krisepakke. Regjeringens krisehjelp bør være en viktig del av denne pakken.

– Jeg tror staten vil være en viktig komponent, men det er ikke en, sa Jacob Scram til E24 i september.

Nå som selskapet ikke har mottatt noen statlig krisehjelp, tar Norge sterke tiltak for å beskytte likviditeten. Dette skjerper kostnadene ytterligere.

Både permitteringer og reduksjoner i antall flyreiser bidrar til dette.

“Effektene av myndighetenes reisebegrensninger er betydelige, og Norge må holde driftskostnadene på et minimum, mens selskapet jobber med løsninger for å overleve,” skrev selskapet i en børsmelding.

Her flyr Norge fremover

Norge kunngjør nå kansellering av alle internasjonale ruter.

– Vi vil gjøre alt vi kan for å gi kunder som er berørt av reiseendringen, og jeg beklager på det sterkeste konsekvensene av denne situasjonen, sier den norske sjefen.

Her er en liste over ruter som Norge nå vil kjøre i fremtiden:

  • Oslo – Alta
  • Oslo – Bergen
  • Oslo – Bodo
  • Oslo – Kveld
  • Oslo – Hawksund
  • Oslo – Kirkens
  • Oslo – Mold
  • Oslo – Stavanger
  • Oslo – Troms
  • Oslo – Trondheim
  • Oslo – Ålesund
  • Tromsø – Langere Ibian

Post
READ  Xbox-sjef: - Det er ikke nødvendig å selge Elder Scrolls VI på andre konsoller for å dekke Genimax-anskaffelse.
Written By
More from Jakob Leif

– Sjokkert over at dette er en stor nyhet – VG

Møttes med et smil: Dommer Tom Harold Hagen under seriekampen mellom Rosenborg...
Read More

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *