Norge søkte om fire til fem milliarder statsstøtte – E24

Den norske regjeringen har avvist en søknad om en ny krisehjelpsrunde. Dermed vil Norge og British Airways ende opp med å være de minst statlige selskapene, ifølge flyselskapets eget perspektiv.

Bilde av finansdirektør Khair Carlson (til venstre) og Norges administrerende direktør Jacob Scram etter et møte med handels- og industriminister Eiselin Niebe (V) 21. september.

Gorm cholestat

Publisert:

Mandag ble det klart at regjeringen ikke ville utvide støtten de ba om til Norge eller “Brathan Air”:

Regjeringen mener at å yte ekstra og spesiell støtte til de to selskapene ikke er en forsvarlig bruk av skattebetalernes penger, risikoen er for stor og det vil ødelegge konkurransen.

Verken den norske regjeringen eller regjeringen vil si nøyaktig hvor mye Norge ba om en kapitalinjeksjon, bortsett fra at handels- og industriminister Eiselin Niep (V) kalte det “en betydelig milliard”.

Nå kan E24 si at beløpet som anses å ha brukt den norske regjeringen er mellom fire og fem milliarder kroner.

Dette bekreftes av E24 fra to uavhengige kilder med innsikt i prosessen.

Det norske handels- og industridepartementet kommenterte heller ikke det spesifikke beløpet mandag.

– Jeg synes dette er utrolig synd for det norske folk, Norway Infrastructure, Norwegian Tourism, Norwegian Business, spesielt Local Business, sa administrerende direktør Jacob Scram mandag om regjeringens beslutning.

Som et resultat av at regjeringen sa nei, bestemte Norge mandag Ytterligere 1600 ansatte vil bli permittert og 15 av de 21 flyene vil bli jordetn.

Ved inngangen til året hadde selskapet 11 000 ansatte og 156 fly i drift.

Dette betyr at flyselskapene flytter fra sitt driftsnivå for å komme tilbake til der de var før sommeren. Selskapet, som bare har seks fly i drift, sa mandag ettermiddag at det bare ville fly innenriks i Norge fra tirsdag.

Sosialistisk parti! Tirsdag vil Norge offentliggjøre resultatene for tredje kvartal. Selskapet har kansellert kvartalspresentasjonen i lys av regjeringens beslutning.

Les mer

Derfor sa regjeringen nei til Norge

Les mer

Norge vil si opp ytterligere 1600 mennesker etter at regjeringen nektet

«Støtteside på Norge og British Airways

Etter at den norske administrasjonen har gjort det klart flere ganger i sommer at selskapet trenger en ny finansieringspakke for å overleve, er det spennende aktivitet.

Både flyselskapet, fagforeningene og fagforeningen NHO Loftford har jobbet for at Norge og resten av Norge får mer statlig støtte til luftfart under krisen.

Samtidig med den pågående debatten i Norge har flyselskaper over hele verden fått omfattende krisehjelp i forskjellige former.

Dette førte til at spillere som Ryanire saksøkte EU-domstolen i en rekke krisepakker.

I sin kampanje med tjenestemenn har Norge produsert en oversikt der de ser på støtten de har fått fra forskjellige flyselskaper og målt mot det aktuelle flyselskapets inntekter i 2019 – et år før Corona-angrepet.

British Airways har kommet på topp – den laveste støttesatsen er to prosent. Baserer du en tre milliard lånegaranti, ligger Norge på andreplass med en støttesats på syv prosent.

Hvis du hadde investert 4,5 milliarder i statsstøtte, ville Norge steget til 17 prosent, som er 22 prosent høyere enn gjennomsnittet for europeiske selskaper.

Blant selskapene som havner i «støttetoppen» i undersøkelsen er Alitalia (med 93 prosent total salgsstøtte i 2019), Aerbaltic 61 prosent og Top Air Portugal 37 prosent.

Norges rival SAS er på et støttenivå på 24 prosent i salg, basert på at Sverige og Danmark er sterkt involvert i selskapets gjenopprettingspakke. Sverige og Danmark er sammen med familien Wallenberg de største eierne av SAS.

Det er EU-kommisjonen Godkjent Sverige og Danmark bidrar med opptil 11 av de 12 milliarder svenske kronene som er samlet inn av SAS. Disse pengene erstatter de statlige lånegarantiene som ble utstedt til SAS tidligere i år.

I Finland mottok finske tjenestemenn et klart signal fra EU om å bidra med opptil 286 millioner euro, tilsvarende 3,1 milliarder kroner i Finers aksjeemisjon.

Les mer

Norsk sjef support-no: “Vi var veldig skuffet” – vi ga ikke opp

Mer usikkerhet

Tidligere i år fikk norske flyselskaper en grense på tre av totalt seks milliarder i statlige lånegarantier.

Den norske regjeringen stilte strenge krav, og etter at selskapet i mai opprettet en omfattende utvinningspakke, utnyttet selskapet rammeverket som ble gitt dem.

Denne gangen er det imidlertid ikke bare et spørsmål om lån. Norge ønsket at selskapet skulle ha en statlig kapitalinjeksjon for å overleve til sommeren 2022 – en tid da mange i selskapet og industrien forventer at markedet skal være tilbake til det normale.

Norsk administrerende direktør Jacob Scram og finansdirektør Khair Carlson presenterte en plan for regjeringen mandag – klart om beløpet de trenger å forvalte innen 2022 og planen om å tilbakebetale statlig krisegjeld.

Regjeringen og Stort har nå flere grunner til å nekte å støtte Norge.

En faktor er selskapets gjeld, som er på over 40 milliarder dollar etter en omfattende restrukturering i vår. Dette påpekte handels- og industriministeren mandag.

En annen faktor er at det ikke er klare signaler fra eiere eller långivere om at de er villige til å bidra til en ny gjenopprettingspakke. POC Aviation, Norges nest største aksjonær og leasingselskap, avviste nylig ideen om å tjene mer penger helt.

En siste faktor er om det Norge ber om nå er usikkert, eller om selskapet risikerer å trenge mer penger om et år eller to.

Det er gjort muntlig og skriftlig klart at regjeringen anser krisehjelp for flyselskaper som den farligste bruken av penger. Finansdepartementet har allerede avskrevet Rs 6 milliarder kroner som skal gis til flyselskapene i lånegarantier som har tapt penger i statsbudsjettet.

Les på E24 +

At det norske flyselskapet ikke har en regjering kan være en fordel

Jobber med backup-løsninger

Norge avsluttet bøkene med fem milliarder kroner i andre kvartal, takket være statsgaranterte lån.

Selskapet anslår at det vil brenne 300 til 500 millioner kroner i måneden i august, avhengig av hvor høy trafikken er og andre faktorer.

Nå gir ikke regjeringen ekstra bistand, og selskapet opererer på andre alternative måter.

– Vi er ikke klare, men det er utrolig. Men mest skuffende, sa den norske sjefen Jacob Scram til E24 mandag.

– Men vi ga oss ikke. Vi har laget løsninger og håper å kunne få inn et nytt Norge på den andre siden av vinteren, spesielt til tross for manglende støtte fra regjeringen, fortsatte han.

Det er usikkert hvordan selskapet ser på hvordan de vil klare seg uten statsstøtte, men på en pressekonferanse mandag om det er et alternativ, utelukket ikke selskapets ledelse konkurs:

– Jeg kan ikke nekte noe. Ingenting er mulig i denne situasjonen, sa Shram.

– Det er klart for oss at vi trenger hjelp til å gå gjennom vinteren. Avhengig av trinnene vi tar, kan fleksibiliteten strekkes i begge ender. Det er det vi vurderer nå, ”fortsatte han.

Les også:

Les mer

Prathan mottok ikke statlig oppstartshjelp: vil fortsette å fly

Les mer

Den norske partneren vil ikke bidra med mye penger

Post
READ  - Juridisk grått område
Written By
More from Jakob Leif

– Ingen i Norge har dette maksimumsnivået – VG.

. Sammen med sin neste motstander Arsenal etablerte Molde seg som de...
Read More

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *