Ny flammebeskyttelse vil hindre Venezia i å synke til sjøs – NRK Urix – Foreign News & Documentaries

NRK er på vei til Venezia Lagoon. Det er grunt, omtrent femten meter dypt. Vi kommer til et nytt pumpehus, men det tekniske miraklet med å blokkere bølgene i Adriaterhavet er skjult på vannoverflaten.

Arkitekt Giovanni Leone tar NRK til en ubåtby klar til å våkne i tilfelle storm.

Foto: Gunnar Prattmer / NRK

Guiden vår er arkitekt Giovanni Leone. Han forklarer at navnet på det gigantiske brannbeskyttelsesprosjektet “Moses” (MOSE på italiensk) i Bibelen er hentet fra navnet på mannen som krysset Rødehavet.

– Venezia er en av de mange grottene som er reddet fra flammen, noe som er et mirakel, sier arkitekt Giovanni Leon NRK. Han har bodd det meste av sitt voksne liv i Venezia, kanalbyen uten biler.

– Send hunden ut uten frykt for at huset skal være under vann når jeg kommer hjem, sier han.

Byen i bassenget

Venner av Venezia

Tre åpninger i sjøen har nå installert mest flomsikring.

Foto: Wikimedia Commons

Venezia ligger ikke ved sjøen, men i et stort basseng med tre åpninger. Dette har gjort det teknisk mulig å blokkere bølgene ved hjelp av flere pontonger.

Når en storm truer, blåses luften i 78 pontonger, som åpnes og lukkes på innsjøen.

MOSE

Tegning hvordan pongtongene festes til hengslene til sjøs.

Foto: Wikimedia Commons

3. oktober i fjor satte italienske ingeniører Flamvernet for første gang.

– Da kan vi feire, for dette er den første kong etter mer enn 30 år med diskusjoner og eksperimentering. “Vi har bevist at denne ideen virkelig fungerer,” sier Francesco Lanza, prosjektleder for Thedis.

FcJatyrtjuA

Pontongene i oppreist stilling holder bølgene ute.

Foto: A.P.

Thedis er et av de mange ingeniørselskapene som er involvert i dette prosjektet. Hovedkvarteret deres er i den gamle byen Venezia.

Thedis

I kontrollrommet finner du store skjermer med informasjon fra bassenget og flomsikring.

Foto: Gunnar Prattmer / NRK

Kontroll rom

NRK får lov til å gå inn i Thedis kontrollrom. Her blir vær og teknologi overvåket og godt designet. Prosjektet vil koste mellom 6 og 7 milliarder euro, resultatet av mange forsinkelser og en større korrupsjonssak som førte til arrestasjonen av borgermesteren i Venezia.

Emiliano Ramieri

Miljøverner Emilio Ramieri

Foto: Gunnar Prattmer / NRK

– Vi må ikke glemme korrupsjon, økte kostnader og forsinkelser. Men nå som vi har systemet, må vi bruke det på riktig måte, sier Emiliano Rameri, klima- og miljøekspert i Thedis.

En flott diskusjon Når De lukker bassenget ved å trykke på knappen. Dette koster ca. 2 millioner kroner igjen Cong.

– Det er nødvendig å gjøre en kostnadsanalyse hver gang, sier Ramery.

Men sannheten er at det er verdt det å bevare de berømte kulturminnene i Venezia.

Venezia

Den gamle byen Venezia hadde ingen biler, bare kanalbåter som fraktet varer og mennesker. Men fare for bygninger i sjøen og hverdagen.

Foto: Gunnar Prattmer / NRK

I desember ble værmeldingen feiltolket og den berømte Markusplassen ble oversvømmet.

– Man må aktivere flombeskyttelse ved lave bølger, ellers ser det ikke ut til å fortelle Leon.

Dermed krever denne organisasjonen god politisk ledelse i tillegg til alle de tekniske tingene som trenger å fungere.

T8IYwQ9jF9I

Markusplassen er omgitt av dyrebare kulturminner. Siden flommen i desember i fjor er flomsikring iverksatt veldig sent.

Foto: Manuel Sylvester / Reuters

Forvent mer hardt vær i fremtiden

Klimaendringer betyr at innsjøen må lukkes oftere, sier forskere. Dette ville være i konflikt med forretningsinteresser som skipsfart.

– Havet vil stige mellom 30 centimeter og en meter de neste hundre årene, så Moses sa til Ramieri NRK at selv om det var en god løsning nå, ville det ikke være den beste løsningen i dette århundret.

Systemets levetid er allerede redusert fra hundre til sytti år.

Pumper Venezia

Arkitekt Giovanni Leon viser et av pumpehusene som tømmer vann fra pontonger i flomsikring.

Foto: Gunnar Prattmer / NRK

– Det eneste vi kan gjøre i fremtiden for å redde Venezia er å stenge innsjøen og gjøre den om til en innsjø. Arkitekt Giovanni Leon sier at dette vil gjøre en enorm forskjell i økosystemet.

En annen metode er å pumpe grunnvann slik at byen slutter å synke i havet.

Så langt har MOSE-prosjektet trukket seg tilbake til Venezia.

READ  Donald Trump: Partiet reagerer etter nominasjoner
Written By
More from Jakob Leif

Dor Jorwick-attentat –

Advokat Rene Ibsen og Dor Jarvik er nære kolleger og private venner....
Read More

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *