Parkering, boligparkering | Tusenvis av ledige tomter på landsbyens gater, ingen for innbyggere i blokkene:

– Jeg er enig i at dette kan virke rart, sier bystyrelederen.

Se videoen: Vurder å bevege deg etter parkeringsnektelse:

I mai 2020 bosatte Eric Stein og Henriette Berg seg i en leilighet på den nordlige spissen av Fijerke-distriktet, på toppen av Kernwin. Et år senere vurderer paret på alvor å flytte – på grunn av distriktets parkeringspolitikk.

I september ble innbyggerparkering innført i utvalgte soner i distriktet. Grovt sett er det fornuftig Når det tilbys boligparkering for boliggater i Rislaka, bør dette gjøres uten en stor “blokkøya” midt i distriktet.

Fram til september, da boligparkering ble introdusert, var det lettere å parkere kjøretøy i sidegater i området. I disse gatene, med eneboliger og villaer, tilbys boligparkering for innbyggerne.

Tusen ledige stillinger – alle får avslag

Bare en tredjedel av innbyggerne i Bjerke-distriktet benyttet seg av parkeringstilbudet. To tredjedeler av beboerne tilbød slik parkering har takket nei til tilbudet.

Dette betyr at mer enn tusen boligparkeringsplasser er ubrukt, men utilgjengelige for andre enn de som er i parkeringssonen, selv om de bor innenfor 50 meter.

Les også: Ny spennende MDG-ordning: Låser opp barrieren for gratis parkering

Eric Stein, rett før prosjektet ble introdusert, spurte distriktet om han og kona hadde råd til en parkeringsplass for å få en sjanse til å parkere i sidegatene. Svaret var negativt.

– Vi som bor i ernkernveien har nå mistet muligheten til å parkere i nærområdet. Bydelsrådet har bestemt at bare huseiere i Rislaka skal få parkere der, ikke bare oss som bor i en blokk i Ekernwine. Vi synes dette er hensynsløst, sier Eric Stein.

– Den eneste grunnen til at vi fikk det var fordi distriktet måtte ta stilling til parkering i distriktet, sier Henriet Berg.

READ  Celine Dion: - Deler sjelden familiebilder

I distriktets svar til Eric Stein sier aktor at det har vært flere henvendelser fra innbyggere i området, men alle har mottatt et negativt svar:

Svaret for alle er det samme: “Bydelsutvalget ønsker ikke bevisst å legge til nye regulerte boligområder i beboerområdene fordi tilgangsplanen for parkering der og antallet som er bestemt i byggesaken må følges.”

– Får bare arrogante svar

– Vi hadde beboerparkering og elsket det. Jeg trodde dette kunne løses, men Eric Stein sier at bare arrogante svar bør trekkes ut av distriktet.

Fijerke-distriktet er en av de 33 000 menneskene i Oslo, men et av de raskest voksende landene, med en befolkning på 41 000 på ti år.

Mye av befolkningsveksten skjer gjennom migrasjon til disse blokkområdene. Mange av den samiske blokken er bygget de siste 15-20 årene.

Les også: Ti kroner og 59 kroner ble belastet for parkering: – Folk er sinte

Når det gjelder parkering, er det færre sameieplasser enn det er leiligheter – vanligvis inkluderer to av tre leiligheter parkering, mens beboerne nekter å betale parkeringsavgift.

Gateparkering utenfor sonene er nå mer begrenset enn før, ettersom det er gitt sykkelfelt på begge sider av Økern torgvei, som delvis krysser leilighetene, der bilen tidligere var i stand til å parkere.

– Ja, dette er et spørsmål om politikk

I oktober oppfordret distriktskomiteens formann Lars Erik Fukalsang (Ap) valgkretsens innbyggere til å ta grep om kravene:

– De kan komme til byadministrasjonen med sine preferanser, la oss se senere, Han fortalte Netavision 15. oktober 2020.

Han svarer på spørsmålet om hvorfor de som ikke spør nå, kan bruke mer enn 1000 ubrukt boligparkeringsplasser:

READ  Pappa er her Friksjon: - - Gikk til helvete

– Fordi antall parkeringsplasser i sameiet er regulert av parkeringsreglene.

– Men parkeringsregelen i en blokk sier ingenting om gateparkering?

– Ingen kan be om å få lov til å parkere på gaten.

– Hvorfor er det rettferdig å utelukke alle innbyggere i disse valgkretsene fra parkering, når 1000 av de 1500 plassene som blir gitt til innbyggerne i nærliggende boliggater er ubrukt?

– Vi har introdusert boligparkering i områder der innbyggerne foretrekker å parkere utenlandske kjøretøy.

– Men viser saksbehandlingen at det har vært flere henvendelser fra enkeltpersoner som senere ønsket å bli inkludert i beboerparkeringen?

– De fleste borettslagene vi har henvendt oss til har sagt nei. For eksempel har Slatelaka og Wheatweed sagt nei, og argumentet er at det er for dyrt. Vi vil hjelpe innbyggerne, men jeg forstår frustrasjonen over ikke å kunne holde på hverandre.

– Hvorfor er det et problem å tilby boligparkering selv om bare noen få mennesker ønsker det? Er det tusen ubrukt mellomrom i sidegatene i nærheten av denne blokken?

– Vi har ikke noe godt svar på dette. Den ønsket å bli introdusert, men byrådet sa nei. Dette vil være det samlede estimatet.

– Er ikke dette ren ridning?

– Det er det nok. Jeg er enig i at det kan være rart. Men vi må følge de regler og forskrifter som legges til grunn.

– Er det ingen boligparkeringsformål som skal gjøre det lettere for innbyggerne å parkere?

– Folk sier ikke hvor du tilbyr å utvide. Hvis prisen ikke hadde vært så høy, sier Fugalsang at den kan ha sett annerledes ut.

READ  Sarah (18) redder Rosenborg - til og med på bordet - V.G.

Les også: Beboere raser mot parkeringskaos: – Dette er ikke Manhattan

Vurder å flytte

– Eric Stein sier parkering for huseiere i Labour er interessant, mens blokkbeboere ikke er tilgjengelige.

Par insisterer på at de er beboere som parkerer, men synes det er rart at man ikke fullt ut ser et område som er naturlig sammen. Stein og Berg sier at de er helt avhengige av to biler på grunn av jobb og familieforhold.

En bil må være innen gangavstand fra dem – dette er praktisk talt umulig i det lange løp:

– Hva dette betyr er at vi må vurdere om vi kan fortsette å bo her eller flytte andre steder.

Written By
More from Jakob Leif

Biden: Syria angriper en advarsel til Iran – VG

Joe Biden sier angrepet i Syria er en klar melding til Iran....
Read More

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *