Pilkiganton trekker ut annonser fra Toyota-OL – VG

Tilbaketrekking: Toyota er et av Japans sterkeste merkevarer – men det vil ikke sees i reklamepausene for det kommende sommer-OL. Foto: POOL / Reuters

Den svake støtten blant den japanske befolkningen rundt de kommende spillene betyr at et av landets ledende merkevarer trekker pluggen på sine TV-kampanjer.

Publisert:

– Vi sender ingen annonser knyttet til spill i Japan. Det er også sant at Toyota ikke vil delta på åpningsseremonien, sa en talsmann for bilfirmaet Toyota mandag morgen og la til at avgjørelsen delvis ble tatt fordi besøkende ikke fikk lov.

Fire dager før lekene i Tokyo startet, trekker det japanske bilfirmaet ut alle reklamene de hadde planlagt rundt de olympiske sendingene i Japan.

– OL kommer til å bli et arrangement som ikke samler offentlig støtte, ble en anonym Toyota-direktør sitert i den japanske avisen Yomuri.

Selv om de ikke oppga en offisiell begrunnelse for avgjørelsen, rapporterte Reuters at svak støtte til sporten blant den japanske befolkningen var hovedårsaken.

– Toyota vil kjøre sine internasjonale kampanjer som planlagt. Toyota Norges informasjonssjef Espen Olson VG sa at uttalelsen om ikke å kjøre TV-reklame under OL bare gjelder det japanske markedet.

Avis Asahi Shimpan En fersk meningsmåling viste at 68 prosent av respondentene var skeptiske til arrangørenes evne til å takle epidemien. Avisen rapporterte at mange idrettsutøvere har blitt rammet siden de kom til OL-landsbyen Søravis Rapporterer at 55 tilfeller av infeksjoner har vært knyttet til leker – under overskriften “Krisen pågår”.

Les mer

Mesterskap for å dele Japan: – Stopp OL

55 prosent svarte at de mente at sport ikke skulle spilles.

READ  Utenriksminister: Avlastning etter flyturen med afghanske ansatte til Oslo søndag - NRK Urix - Utenriksnyheter og dokumentarer

Japan har erklært unntakstilstand under lekene, som foregår uten tilskuere. Omtrent 60 japanske selskaper sies å ha brukt mer enn 30 milliarder kroner på sportsrelaterte TV-reklame, og står nå overfor det samme dilemmaet som Toyota: skal de knytte merkevarene sine til et arrangement som tydelig kjemper for populær støtte? .

Les mer

Koblinger ved OL: Han kontrollerer, hun gjør den jobben

Andre japanske merker som samarbeider ved OL i Tokyo inkluderer Fujitsu og investeringsselskapet Mizuho. Reuters rapporterte mandag ettermiddag at musikeren Keiko Oyamada trakk seg fra rollen under spillene.

Ifølge sørkoreanske tjenestemenn har Sør-Koreas president Moon Jae-in bestemt seg for ikke å delta på åpningsseremonien som planlagt. Samtidig overtar titusenvis av idrettsutøvere, støtteapparat og journalister Olympic City for lekene som starter kommende helg.

Written By
More from Jakob Leif

Sverige og Danmark – Her slår hetebølgen til

Deler av Danmark og Sverige er prognostisert over 30 grader. Det svenske...
Read More

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *