Behandlet denne uken FNs sikkerhetsråd Stort og stadig mer rustent oljetankskip FSO er sikker, De frykter at det kan skape en stor miljøkatastrofe og ødelegge mye av livet i Rødehavet.
“Hvis båten tar fyr eller eksploderer, vil 4,8 millioner mennesker i Jemen og 350 000 mennesker i Saudi-Arabia bli utsatt for farlig høye forurensningsnivåer innen 24 til 36 timer,” sa Inger Anderson, visegeneralsekretær og direktør for FN. Miljøprosjekt. I følge Al Jazeera.
Rusten og ødelagt
Det forlatte oljetankskipet er lastet med 1,1 millioner fat olje og kan eksplodere “når som helst,” sa eksperter. På mange år. Siden utbruddet av borgerkrigen i Jemen i 2014, har båten blitt fylt drivstoff utenfor vestkysten av landet og har blitt en forhandlingsbrikke for Houthi-bevegelsen som kontrollerer kystbyen Hodeidah.
Skipet blir en stadig mer farlig økologisk bombe. Kjølesystemet er rustent og kan ikke slås av. Ahmed Kulay, båtens tidligere eier, sa at brannslukningsapparatet også var ødelagt. jeg har tid.
– Et godt skip i sin tid. Men i dag sier nei.
Se også
– Gnist forårsaker eksplosjon
For ett år siden, i mai 2020, eksploderte et rør og fylte motorrommet med sjøvann. Intensive redningsaksjoner klarte å avverge katastrofen, men transplantatet varte ikke lenge, av frykt for kollaps. Likevel frykter han at oksygenet i båten kan blandes med gassene i fartøyet.
– En liten gnist kan føre til en stor eksplosjon på skipet, advarer vraket inne Tid.
Den er lastet med fire ganger mer olje enn en tankskip i Rødehavet Exxon Valdez oljesølI 1989 hadde det forårsaket omfattende miljøskader på Alaskas sårbarhet.
– Hvis den eksploderer, vil millioner av jemenitter bli utsatt for svært giftig forurensning i løpet av veldig kort tid, og folk langs hele kysten vil miste inntekten, sier Nina Longslet, leder for politikk og samfunn i Redd Barna.
Se også
Den verste katastrofen i verden
Jemen er et av de fattigste landene i verden, men en av verdens yngste befolkninger, med mer enn halvparten av landets 30 millioner barn. Siden 2014 har landet vært i en borgerkrig, med mer enn halvparten av innbyggerne sultne og et av landene med minst vannressurser i verden.
Sett deretter en miljøkatastrofe på toppen, og tragedien for det fattige landet vil være fullstendig. ACAPS anslår at 31 500 fiskere og 235 000 arbeidere i fiskeindustrien vil bli berørt. I tillegg bør hovedhavnen i Hodeida være stengt. Dette er et viktig år med nødhjelp til landets sultne mennesker.

12 millioner barn er i fare
Det vil koste 20 milliarder dollar å rydde opp i en del av oljen, som er Jemens bruttonasjonalprodukt i 2019.
En brann ville skape enda mer katastrofe og forårsake massiv luftforurensning for innbyggerne i Jemen og nabolandet Saudi-Arabia.
“Hvis dette skjer, vil det være den største menneskeskapte oljerelaterte katastrofen basert på våre estimater,” sa Belal al-Maswda fra ACAPS. Tid.
Tiden renner ut for oss
Dansk assisterende generalsekretær og FNs generalsekretær Ban Ki-moon Inger Anderson, direktør for miljøprosjektet, har tiltalt saken i lang tid, advarte han sent torsdag. FNs sikkerhetsråd Om den potensielle miljøbomben.
– Vi har gått tom for tid, noe som vil hjelpe ikke bare Jemen, men også de som bor i Rødehavet og skipsfart i regionen. Nå bør eksperter få lov til å identifisere og redusere risikoen om bord, sa han Anderson.

– Beklager: Livet ditt er ikke en bar
Iran-støttede Houthi-militanter bruker oljetankskipet til en forhandlingsbrikke, sa Sikkerhetsrådet i en uttalelse.
Forhandlingene om å få eksperter ombord er nå i full gang, noe som ble vurdert torsdag av sikkerhetsrådet.

Ingen kan stoppe “bomben”
Bare Allah vet
Sannsynligvis er de som er glade for det og ønsker en løsning de sju eller åtte besetningsmedlemmene som er igjen på båten.
– De fortsetter å følge Houthi-militanter som ikke vet noe om hydrokarboner. Båtens tidligere sjef sier bare de vet hvordan de skal bruke våpnene Tid.
Se også
Med jevne mellomrom kan fiskebåter gå ombord og levere mat, reservedeler og diesel til båtens generatorer.
“Alle bekrefter at en katastrofe er nært forestående,” skrev sjefingeniør Yasser al-Quadabi i en uttalelse etter krasjet for et år siden.
Så konkluderte han:
“Men bare Allah vet når det vil skje.”

En tikkende “bombe”
Se også