SNEK: Citizen Evil Village – Gamer.no

Resident Evil fyller 25 år i år, og Capcom feirer dette med å lansere det åttende spillet på rad: Resident Evil Village. Dette er en direkte oppfølger Statsborgerskap ondt7, Igjen etter Ethan Winters på skumle reiser rundt om i verden. Denne gangen går reisen fra sump i Louisiana til gotiske slott og stygge landsbyer i det sentrale Romania, og det er et tempoendring som skaper en litt blek atmosfære av forgjengerne.

Utviklere møtte opp denne uken Perfekt spill fra spillet for første gang, Ved den anledningen ga de også ut en eksklusiv demo på PlayStation 5.

I likhet med demoer for Resident Evil 7, vises ikke dette stykket i det endelige spillet, så demo blir ansett som et slags forord i stedet. Her får vi et fantastisk innblikk i lydbildet, grafikken og den generelle atmosfæren i butikken vår, og Jaguar er egentlig ikke skummel denne gangen.


Er det håp? Foto: Espen Johnson / Camer.nr

Kvinnen som går feil vei

Jomfru er navnet på demo, det er naturlig å tenke at vi spiller som en uskyldig jente i denne lille fanen i Resident Evil Village. Dette betyr at vi Nei. Å ha tilgang til et vell av utstyr Ethan Winders vil utvilsomt velge en tur rundt Romania, men må i stedet bare stole på slu og forvirrende dom.

Demonstrasjonen er mer med det Amnesia: Mørk nedstigning Mer enn vanlig Resident Evil, men det er så mange små og store grep at det etterlater liten tvil om hvilken spillserie det egentlig er.

Opplevelsen begynner så snart vi våkner i det mørke fangehullet med et brev i lampen: “Alle som prøver å flykte fra dette stedet.” Brevet er skrevet i en hast, og det er en klar frustrasjon i håndskriften, som midlertidig gir oss ledetråder til hvordan vi skal komme oss ut. Celledøren er låst, og det overdrevne mørket og murringen som fyller gangen utenfor, gjør at den er veldig fin.

READ  Stillheten bryter sneglen: - Frykt for håpløshet

Spillet har samme hyperrealistiske stil som Resident Evil 7, noe som betyr at du lever i en øyeblikkelig opplevelse. Hver murstein i den lille cellen lyser mykt i det lille lyset figuren vår gir; De revne stoffbitene henger aktivt fra kanten av en ubehagelig realistisk sovende; Og visjonen trekkes naturlig inn i et lite, men merkbart hull i veggen, som markerer stien fremover.

Merk deg om opplevelsen du har i butikken.

Omgivelsene er vakkert designet, og nok poeng og notater i hvert lite rom vil hele tiden ta deg mot stedet. For eksempel snubler man over et lik, som deretter viser seg å være dyrebare boltskutter som lurer i eksperimentet, og spor fra første bokstav kan brukes til å finne en vei videre inn i slottet.


Lys og mørkt i imponerende samarbeid. Foto: Espen Johnson / Camer.nr

Imponerende skrekk

Ingenting i Maiden-demoen er spesielt detaljert eller vanskelig, men spilleren er fortsatt pålagt å føle seg så god som å gå på en automatisert pilot. Dette kan forventes fordi utviklerne er tydeligere enn det er et visuelt “utstillingsvindu” – det smaker løst, noe som gir et hint om opplevelsen du har i butikken.


Selvfølgelig må det være noen gåter. Foto: Espen Johnson / Camer.nr

På denne måten lykkes demonstrasjonen fordi det er umiddelbart klart at dette er en sjelden audiovisuell opplevelse. Spillet bruker alltid en imponerende RE-motor, og bytte til den nye konsollgenerasjonen gjør at skjermen biter tydeligere enn noen gang. Overgangene mellom mørke og lys er ganske forbløffende, og detaljrikdommen er så stor i de unike rommene som du snubler over på vei gjennom palasset.

READ  Diane von Forstenberg: - - Er jeg gal for å legge ut dette?

Lyden er utrolig solid, konstant dryppende, og minner deg hele tiden på at du ikke er alene om å klirre, rope og til og med vanlig tale. Det hjelper å gjøre det på en skummel måte som demoen, men jeg ville ha sett litt mer å lære om de små 20 minuttene det tar å fullføre jomfruen.

Du er ikke alene.

Håper gåtene og forskningen i det siste spillet blir mer utfordrende. Antall låste dører i denne lille delen av slottet indikerer at det fremdeles er mange områder å søke etter nøklene til å gjemme seg for de onde monstrene og skjule vampyrkvinnene, og jeg ser frem til fortsettelsen.


Jagu til rett tid. Foto: Espen Johnson / Camer.nr

Konklusjon

Resident Evil Village er et unektelig spennende spill, og hvis vi tar utgangspunkt i Maiden Demo Service, vil det snart bli et av de verste skrekkspillene. Utviklerne tilskriver dette takket være eksepsjonell bruk av lys, mørk og deilig surroundlyd, og den generelle ideen er noe som virkelig kjøler baksiden.


Boltskjærere er på plass! Foto: Espen Johnson / Camer.nr

Det er absolutt ikke bra å fortelle hvordan alt dette vil være når du går fra hjelpeløs kvinne til bevæpnet Resident Evil-helt, men forhåpentligvis klarer Capcom å finne en perfekt balanse mellom horror, action og puslespill.

Et stort område å utforske, “lage” og fokusere mer på fiender, fordi spillet alltid risikerer å bli mer alvorlig enn før. Til Handling.

Med dette i bakhodet er det mange som allerede har sammenlignet det de så med Resident Evil 4 med intense og nervøse turer, og ingen dårlig sammenligning. Kast solide nivåer av hukommelsestap: Mørk nedstigning, du kan få et skrekkspill fra de sjeldne.

READ  Ingen landslagsløpere ble kronet før åpningsløpet - VG

Resident Evil Village lanseres 7. mai på PlayStation 4, PlayStation 5 (testet), Xbox One, Xbox Series X og PC. Maiden-demoen er nå tilgjengelig gratis på PlayStation 5.

Written By
More from Jakob Leif

Meteorkrasj lokalt – VG

Et smell, etterfulgt av et lysglimt, slo steinen fra det indre rommet....
Read More

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *