– Som en strandet hval – V.G.

Containerskipet “Ever Given” sitter fast i sanden. Beholdningen må kanskje tømmes for å være løs.

Publisert:

Skipet ble strandet tirsdag morgen. Så langt har ingen klart å sende inn den perfekte løsningen, noe som ikke er rart. Backup-grupper fra Nederland og Japan er nå hentet inn for å revurdere de løse planene, skriver han. Forsvarer Torsdag ettermiddag.

Evergreen, det taiwanske selskapet som leier skipet, sier at de to redningsteamene vil samarbeide med kapteinen og den egyptiske Suez Canal Authority (SCA) for å flyte skipet på nytt – og dermed gjenopprette de viktigste handelsrutene for transport, som er beskrevet som en av verdens.

171 km lang Suez-kanalene Den forbinder Middelhavet og Rødehavet og letter transport mellom Europa og Asia.

Se flere bilder av arbeidet med å løsne skipet i fotogalleriet nedenfor:

Minst 150 skip ble forsinket

SCA sa torsdag at de hadde suspendert trafikk over kanalen, mens åtte tårn og minst to gjørmesteiner jobbet for å frigjøre skipet. Bildene viser også at utgravninger er stoppet i bakken for å få hjelp.

Minst 150 skip ble forsinket som følge av hendelsen, ifølge byrået som driver kanalen Let Agencies. De skriver i ett Nyhetsutgivelse Det vil bli jobbet med å frigjøre skipet hele torsdagen.

Mange norske skip er forsinket som et resultat av beleiringen. Det sa Norges Rederiforbund Det er 16 skip med norske eierinteresser, I den ene enden av kanelstangen eller i midten av den.

– Så snart vi løsner dette skipet, vil ting gå tilbake til det normale. Hvis Gud vil, er vi ferdige i dag, sier Osama Robbie, styreleder for SCA-teamet.

READ  Avstand for stjernepar - VG

Analytiker: Osama Rabe, styreleder for den egyptiske Suez Canal Commission (SCA). Foto: SUEZ CANAL AUTHORITY / HO / SUEZ CANAL AUTHORITY / HANDOUT

Men ikke alle er like håpløse.

Peter Bertovsky, administrerende direktør i Boscalis, et spesialisert gravingsfirma som jobber på stedet, mener det løse skipet ikke kan trekkes av sanden.

Han tror de må dø hvis de skal lykkes med å få skipet gratis.

– Han sier til den nederlandske TV-kanalen at vi ikke kan se bort fra at det kan ta flere uker avhengig av situasjonen Til oss.

Ifølge Berdowski satt både baugen og skroget, dvs. fronten og baksiden av skipet, fast på hver sin side av kanalen.

– Det er som en isolert hval. Den har den tyngste vekten i sanden. Vi blir nødt til å jobbe med å redusere vekten ved å fjerne containere, olje og vann fra skipet, tauing og sandgraving, sier han.

Barrierer: Lasteskipet “Ever Given” står over Suez-kanalen. Foto: European Space Agency / X80001

Det koster milliarder i timen

Cirka 12 prosent av verdenshandelen går gjennom Suez-kanalen. For hver dag som går, øker ringvirkningen på frakt.

Beregninger fra Lloyds List Beleiringen anslås å koste opp til $ 400 millioner, Tilsvarende 3,4 milliarder kroner vil kanalen bli stengt hver time.

“Ever Given” er omtrent 400 meter lang og 60 meter bred. Suez-kanalen er derimot 190 km lang, 24 m dyp og ca 205 m bred.

Skipet, registrert i Panama, eies av det taiwanske rederiet Evergreen. Det var på vei fra den kinesiske havnen i Ningbo til Rotterdam i Nederland, heter det på nettstedet Vesselfinder, Den overvåker frakt.

READ  Den amerikanske sentralbanken forventer høyere vekst - E24

Etter å ha kommet inn i kanalen fra Rødehavet sa rederiet at skipet mistet kontrollen på grunn av sterk vind i området. En anonym egyptisk tjenestemann beskyldte også vinden, rapporterte nyhetsbyrået AP.

Written By
More from Jakob Leif

Skole i Nanostat: – Avbryter 17. mai feiring:

Til alle barn og foreldre på Ma Mura School. Det er kommunen,...
Read More

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *