Tesla Model Y kan være forsinket

Husker du? Meld deg på vårt nyhetsbrev?

(LP24): Tesla begynte å selge den kommende Model Y på nettstedet for en tid tilbake. Denne bilen er allerede på markedet i USA, etterfulgt av Europa. Hvis du prøver å bestille en kopi, forventes produksjonen for vårt marked å starte i midten av 2021 – dvs. om et par måneder. Leveranser vil naturlig finne sted kort tid etterpå.

Men nå kommer informasjonen ut, noe som kan reise spørsmålet om Tesla er litt optimistisk med hensyn til tidspunktet.

For det første trenger Tesla å bygge battericeller i sine egne fasiliteter. I tillegg vil Panasonic, Teslas mangeårige batteripartner, bidra til å produsere den nye typen ekstra celler som vil bli lagt til Model Y.

Men nå sier Panasonic at de ikke en gang har startet testproduksjon av de tiltenkte batteriene i bilen, og at de ikke ser på produksjonen av disse batteriene som “å gå i parken” på noen måte.

Automatic News har publisert rapporter om utfordringer og muligheter fra representanter for det japanske selskapet.

Laget i Berlin

Tesla Model Y er allerede lansert i det amerikanske markedet og bruker for øyeblikket de samme 2170 battericellene som brukes i Tesla Model 3. Produksjon i Europa derimot er planlagt å finne sted på Teslas nye anlegg i Berlin. Er under konstruksjon.

I Europa skal Model Y lanseres med sine nye 4680 battericeller, som ble kunngjort på “Battery Day” i september.

Som kjent bruker Tesla-sylinderen battericeller, og tallene definerer diameter og lengde. Med andre ord, 4680 celler er 46 millimeter i diameter og 80 millimeter i lengde. Dette gjør cellene større enn 2170-cellene i modell 3.

READ  Microsoft - NRK Urix - Oversjøiske nyheter og dokumentarer påvirket av Global Hacker Attack

Den første er at en bil trenger svært få celler for å oppnå samme batterikapasitet, mens nyere celler har mer plasskapasitet og høyere energitetthet.

Dette kan virke som forenkling i begynnelsen, men i virkeligheten beveger utfordringen seg bare fra faktisk bilproduksjon, til der celler produseres. Dette er fordi det er mer komplekst å danne store celler enn små celler. Fordi store celler er mer utsatt for defekte marginer, er det veldig vanskelig å produsere et helt sterilt produkt. Et lite lite støv kan ødelegge en celle og skape en brannfare. Stor celle, store utfordringer.

Krig: Det er mange grunner til at Tesla ønsker å gjøre 4680 celler til virkelighet. Foto: Tesla
Annen: Det er mange grunner til at Tesla ønsker å gjøre 4680 celler til virkelighet. Foto: Tesla
Se også

Er fortsatt i utvikling

I følge Panasonic jobber de fremdeles bare med enkeltceller på prototypenivå. Først når de mener de har nådd målet på dette nivået, bør cellene plasseres i test i liten skala.

Det er nå under konstruksjon, og de kan bare måle masseproduksjon når det er smertefritt.

En annen utfordring som Panasonic påpeker, er hvordan man fjerner varmen som genereres i cellen i en så stor celle.

En sylindrisk celle inneholder det som kalles en gelrulle, der anoden, katoden og isolatoren rulles sammen. Uansett hvor mange runder du ruller, fungerer batteriet for sin egen sikkerhetskopi, som går begge veier. Ikke bare vil det være vanskeligere å bli kvitt den egenproduserte varmen, men den vil også bli mindre påvirket av kjøleinnsatsen utenfra. Dette er en av oppgavene de jobber med på skrivebordsnivå, før de til og med setter cellene i testproduksjon, er de nå i ferd med å sette opp.

Elon Musk understreket de samme utfordringene på et batteriseminar i november, hvor han igjen ga ut uttalelsene om helvete ut av produksjonen – å lage flere eksemplarer er mer komplisert enn å lage originalen du vil kopiere. På den tiden gikk Tesla ikke mye lenger enn å jobbe med individuelle celler.

READ  Donald Trump tilgir Michael Flynn
Farer: Et lite kornstøv i denne konstruksjonssonen kan ha store effekter. Foto: Tesla
Farlig: Litt kornstøv i denne konstruksjonssonen kan ha store effekter. Foto: Tesla
Se også

Utfordringer og muligheter

For en stund så det ut til å være dårlig humør mellom Tesla og Panasonic, og realismen rundt 4680 batteriene ble spekulert i å være en faktor. I løpet av denne perioden gikk Panasonic ut og kunngjorde samarbeid med andre bilprodusenter, inkludert Toyota, mens Tesla signerte avtaler med andre celleprodusenter for det kinesiske markedet. Men Panasonic er nå optimistisk med hensyn til hvor samarbeidet skal gå.

– 4680 Celler Hvis noen kan masseprodusere, sier de at det skal være oss. Samtidig vet de at det vil bli en stor forbedring når de lykkes.

Men så var det Model Y. Fordi når slike rapporter kommer ut noen måneder før biler blir laget for vårt marked, vil bilene bli laget med eksisterende batteriteknologi, eller vil modellen utsettes til den leveres med ny teknologi? Det tredje alternativet er at både Tesla og Panasonic skal fullføres i tide.

Likheter: Designet viser et nært forhold til modell 3. Foto: Tesla
Likheter: Designet viser et nært forhold til modell 3. Foto: Tesla
Se også

Som planlagt

I Tesla Norge er de fortsatt optimistiske med hensyn til når bilen skal i produksjon og dermed komme til landet.

-Vi forholder oss til informasjonen vi får, noe som betyr at bilene skal parkeres midt i år, sier Evind Sandwall Roland, Teslas kommunikasjonssjef i Norge.

Han er godt klar over at Model Y vil være selskapets nye bestselger i dette landet, med Model 3 som fremdeles henger på toppen av rekordstatistikken. Tesla holder kortene nær brystet, men det er god grunn til å tro at ordrebanken har en stor haug med modell Y-ordrer, som venter på å bli produsert og levert til kundene.

READ  Leicester topp Premier League - Chelsea slått komfortabelt - VG

Nå må jeg si at konkurrentene også har begynt å rulle ut biler som VW ID4, டா koda Enrique, Ford Mustang Mac-E, Volvo XC40 og til slutt Audi Q4E-Tron.

VW har allerede uttalt at de mener ID4 vil være den mest solgte bilen i Norge innen 2021.

Hvis vi legger april-tallene til grunn, vil de være korrekte. I skrivende stund er 369 VW ID4s blitt registrert så langt i april, andre bare etter Audi E-Tron 122-bilene.

Men av erfaring kan Tesla trekke ut flere tusen biler på en enkelt måned, til de kommer med stor båtlast. Det vil med andre ord være spennende å se når året slutter, hvem som trekker det lengste strået. Avhengig av om Tesla Model Y er sen eller ikke.

Når vi ser på det, avhenger det av produksjonen av battericeller og om fabrikken er klar i tide.

Written By
More from Jakob Leif

Kunngjør nye aktiviteter

Klokken 16.00 mandag holder regjeringen en pressekonferanse om Corona-situasjonen i Norge. Erna...
Read More

Legg att eit svar

Epostadressa di blir ikkje synleg. Påkravde felt er merka *