Vi tester: Doom VFR til Playstation VR

Doom er en tittel som bærer mye vekt i spillverden, siden den første utgaven ble sluppet i 1993 har det fulgt 11 individuelle oppfølgere og spin-offs til forskjellige plattformer, og nå har vi endelig fått en utgave til virtual reality.

Doom har lenge blitt sett på som en av pionerene når det kommer til first person shooter spill, da var det også en selvfølge at vi måtte teste den nye virtual reality versjonen.

I Doom VFR så spiller du ikke som den tradisjonelle «Doom mannen». Du er rett og slett en helt tilfeldig ansatt som hadde et uheldig møte med et av monstrene i begynnelsen av spillet. Herfra oppdager du at bevisstheten din har blitt overført til en annen cyberkropp.

Noe vi fort oppdaget når vi begynte å spille var at utviklerne hadde lekt seg litt for mye med kontrolloppsettet til Playstation move kontrollene, dette gjorde det rett og slett umulig å spille Doom VFR sittende siden snap bevegelsene bare lot deg snu deg 180°. Her skulle vi heller ønske de fulgte Skyrim sitt konsept, og lot spilleren selv bestemme hvor mange grader snap knappen snudde deg. Dette er litt synd siden Move kontrollene gir en mye bedre innlevelse enn Dualshock kontrollen, selv om denne var brukbar i spillet.

Men man skal ikke ta spillet for gitt bare på grunn av litt dårlig kontrolloppsett. Akkurat som i Resident Evil 7, så fungerer Dualshock kontrollen så lenge spillet er bra, og det er Doom VFR så absolutt.

Et intenst kampsystem, bevegelsene og de forskjellige taktiske manøvrene som monstrene utfører og et arsenal av våpen å leke med vil gi deg flere timer med underholdning for pengene. Oppgraderingssystemet til våpnene lar deg også oppleve noen artige alternative måter å lage pinnekjøtt av de mange monstrene du møter.

Splatter-effekten på monstrene gjør også spillet ganske morsomt (for de som liker den slags.) Det å se et monster på menneske-størrelse bli omgjort til 250kg kjøtt og beinrester gjør liksom det lille ekstra for de som er ute etter spill med høy Gore-faktor.

Spillet er også veldig komfortabelt til å være fast-paced, etter 2 timer i headsettet følte jeg verken kvalme eller svimmelhet, dette kan selvfølgelig variere fra person til person, men er du litt vandt med VR så burde dette gå fint.

Litt trekk for dårlig oppsett på move kontrollene, men et godt kast på terningen fra oss.

 

 

 

 

 

Legg igjen en kommentar
(Visited 44 times, 1 visits today)