Kostnadene ved å utvikle spill for nye generasjonskonsoller har skutt i været, og det er ikke lenger verdt å få en sjanse til en ny spillserie. Det står at Shawn Layton var styreleder for PlayStation mellom 2014 og 2019.
I et intervju med Bloomberg Den tidligere Sony Top anslår at det vil koste rundt 1,7 milliarder dollar å bygge spill til PlayStation 5. Dette tallet er basert på at prisen dobles for hver ny konsollgenerasjon, og ifølge Layton er dette den største prislappen som driver utgivere til å fortsette fremfor å prøve nye ting.
– Hvis vi ikke kan forhindre at kostnadskurven går opp, er det bare å redusere risikoen. Da havner du i en situasjon der du beveger deg mot å lage oppfølgere. […] Det som skjer er at du ender opp med tre til fire kamper eller spillsjangere og variasjonen forsvinner.
Når han blir spurt om sin egen rolle i utformingen av denne strategien, blir Layton imidlertid avvist. Etter at han ble involvert i starten av spill som Uncharted 4, Spider-Man og God of War, påpekte han at han “bidro til å vise verden hvordan fantastisk spill kan se ut”.
Intervjuet følger Tidligere rapporter Sony ønsker å bygge spill uten å ta nevneverdig risiko. I april ryktes selskapet om å lansere en ny Days Con – en serie som visstnok ikke var nok etter Sonys syn – og planla å fokusere på en ny versjon av The Lost of AC i stedet.
En del av historien er at Laden fikk jobb i Streamline Media Group for å hjelpe utviklere rundt om i verden med å realisere sine vekstdrømmer.
Sony vil også snakke mer om PlayStation 5 -spillene som kommer ut denne uken.
“En visjon om konsollens fremtid” lover